Lekcja otwarta - piramida zdrowia

Powiększ
Lekcja otwarta - piramida zdrowia

      Dnia 19.05.2017r. odbyły się zajęcia otwarte dla uczniów klas I-III i IV-V Szkoły Podstawowej na temat: Co powinny jeść dzieci? Piramida Zdrowia.  
     Głównymi celami zajęć było zapoznanie uczniów z Piramidą Zdrowia – pożądanym modelem zdrowego odżywiania. Zapoznanie z produktami ważnymi w ich diecie oraz podjęcie przez dzieci decyzji o zmianie nawyków żywieniowych.
     Wprowadzeniem do tematu lekcji było przypomnienie uczniom najważniejszych składników pożywienia. Wspólnie z dziećmi wymieniono składniki wchodzące w skład pożywienia i podkreślono, iż żywność powinna być nieszkodliwa dla zdrowia, urozmaicona, różnorodna i kolorowa. Zwrócono uwagę na szkodliwość jedzenia słodyczy, chipsów i picia kolorowych napojów gazowanych. Zachęcano uczniów do aktywnego spędzania wolnego czasu. Podkreślono, iż aktywność fizyczna i uprawianie sportu wpływają korzystnie na nasze zdrowie i samopoczucie.  Następnie zapoznano uczniów z modelem Piramidy Zdrowia. Omówiono poszczególne grupy piramidy i produkty należące do każdej grupy. W pierwszej grupie piramidy, na samym dole uczniowie umieścili zdjęcia przedstawiające różne formy aktywności ruchowej. Następnie przeczytano uczniom wiersz pt. „ Na straganie”. Dzieci wymieniały nazwy warzyw przedstawionych w wierszu i rozpoznawały je wśród naturalnych warzyw i owoców znajdujących się w klasie. Omówiono również wiersz pt. „ Pomidor”. Uczniowie wymieniali nazwy ulubionych warzyw i owoców oraz postaci w jakiej mogą one występować. Podkreślono, iż warzywa i owoce są głównym źródłem witamin i składników mineralnych dlatego powinny znaleźć się w codziennej diecie każdego dziecka.
Uczniowie ułożyli w drugiej grupie piramidy zgromadzone w klasie warzywa i owoce oraz podały ich nazwy. Następnie omówiono grupę produktów zbożowych. Uczniowie obejrzeli próbki różnych kasz i płatków. Podkreślono, iż produkty zbożowe zawierają witaminy z grupy B, ważne składniki mineralne, witaminy i błonnik. Zachęcano również dzieci do jedzenia razowego chleba i bułek. Po omówieniu produktów uczniowie umieścili je na Piramidzie Zdrowia. Kolejną omawianą grupą były produkty mleczne. Podkreślono, iż zawierają one białko i wapń, które wpływają na prawidłowy rozwój dziecka. Wzmacniają również nasze kości i zęby. Zawierają tzw. „ dobre bakterie” chroniące nas przed chorobami. Uczniowie umieścili na piramidzie różne produkty mleczne tj. mleko, kefir, jogurt i sery. Następnie omówiono grupę produktów białkowych. Zwrócono uwagę, iż źródłem białka jest mięso
 i rośliny strączkowe. Zachęcano dzieci do jedzenia ryb i mięsa drobiowego oraz roślin strączkowych. Po omówieniu produktów uczniowie umieścili na piramidzie produkty białkowe. Ostatnią omawianą grupą była grupa tłuszczów. Zwrócono uwagę, iż produkty należące do tej grupy powinny być spożywane w niewielkich ilościach. Zachęcano do używania olejów roślinnych i niewielkiej ilości masła, którym smarujemy pieczywo. Podkreślono, iż tłuszcze roślinne i cenne składniki w nich zawarte występują w orzechach, migdałach, pestkach dyni i słonecznika. W tej grupie uczniowie umieścili różne oleje roślinne oraz bakalie. Zwrócono uwagę, iż na Piramidzie Zdrowia nie znalazły się lubiane przez większość dzieci słodycze. Przypomniano uczniom, że słodycze i cukier niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie i są przyczyną wielu chorób. Można je zastąpić suszonymi owocami, orzechami, pestkami dyni czy słonecznika. Następnie uczniowie wykonali karty pracy przedstawiające przekrój ziarna. Przygotowali musli z jogurtu naturalnego, płatków kukurydzianych oraz świeżych i suszonych owoców. W części podsumowującej zajęcia uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące  zdrowego odżywiania. Wymieniali nazwy produktów, które są najzdrowsze i powinny się znaleźć w codziennej diecie. Na zakończenie zajęć wszyscy uczniowie wspólnie wykonali ćwiczenia ruchowe do piosenki
pt. „ Gimnastyka”.  Na pracę domową otrzymali do wykonania karty pracy „ Co powinny jeść dzieci? Piramida Zdrowia. Zachęcono również rodziców do wspólnego wykonania kart pracy razem z dziećmi w celu utrwalenia prawidłowych nawyków żywieniowych.

Gra planszowa o Piramidzie Zdrowia.
Na zajęciach technicznych pod kierunkiem nauczyciela uczniowie wykonali grę planszową
 „ Piramida Zdrowia”. Najpierw narysowali na dużym kartonie wzór piramidy i podzielili ją na sześć części. Nauczyciel przygotował kolorowe obrazki przedstawiające różne formy aktywności fizycznej i produkty należące do poszczególnych grup piramidy. Na piramidzie zaznaczono według kolejności nazwy poszczególnych grup produktów. Na samym dole piramidy uczniowie przykleili obrazki przedstawiające różne formy aktywności ruchowej
 tj. jazda na rowerze, bieganie, pływanie skakanie na skakance i ćwiczenia gimnastyczne.
W grupie drugiej umieścili obrazki przedstawiające pieczywo i kasze. W trzeciej grupie umieszczono owoce i warzywa. W czwartej grupie uczniowie umieścili ryby, jajka i produkty mleczne. W piątej grupie umieszczono mięso i wędliny. W ostatniej szóstej grupie uczniowie umieścili orzechy i tłuszcze. Tak powstałą gra planszowa. Następnie pokazano uczniom kostkę do gry i omówiono zasady gry planszowej. Reguły gry przedstawiały się następująco: Jeżeli uczeń wyrzucił kostkę z jednym oczkiem podawał nazwę pierwszej grupy piramidy
i wymieniał  różne formy aktywności fizycznej przedstawione na obrazkach. Jeżeli wyrzucił dwa oczka podawał nazwę drugiej grupy i wymieniał produkty do niej nalężące. Jeżeli uczeń wyrzucił trzy oczka podawał nazwę grupy i wymieniał nazwy warzyw i owoców. Jeżeli uczeń wyrzucił cztery oczka podawał nazwę grupy i wymieniał produkty tj. ryby, jajka, mleko, sery. Jeżeli uczeń wyrzucił pięć oczek podawał nazwę piątej grupy i wymieniał produkty należące do tej grupy. Jeżeli wyrzucił sześć oczek podawał nazwę ostatniej grupy piramidy i wymieniał produkty tj. orzechy i tłuszcze. Poprzez wspólną zabawę uczniowie utrwalili kolejność
i nazwy grup produktów znajdujących się na Piramidzie Zdrowia. Potrafią wymienić nazwy produktów należących do każdej grupy oraz wiedzą, które z nich są najzdrowsze i powinny znaleźć się w codziennej diecie. Gra sprawiła uczniom wiele radości i na pewno będziemy wykorzystywać ją przy omawianiu tematów związanych ze zdrowiem. Mamy zamiar
 w dalszym ciągu utrwalać prawidłowe nawyki żywieniowe i propagować zdrowy styl życia.  




 

19 maja 2017