Karta innowacji

KARTA INNOWACJI

 

Nazwa innowacji:  „Wczoraj czy jutro – ocena zmian zachodzących w czasie”

Imię i nazwisko autora innowacji: mgr Maria Mrózek - Wcisło

Imię i nazwisko nauczyciela realizującego innowację: mgr Maria Mrózek - Wcisło

Termin realizacji innowacji: styczeń 2021 r. - maj 2021 r.

Rodzaj innowacji: metodyczna

Zakres innowacji:  innowacją objęci zostaną wychowankowie grupy I opieki całodobowej,
w ramach zajęć wieczornych, raz w tygodniu

 

Cele ogólne innowacji:

- rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu;

- rozwijanie orientacji w stałych następstwach czasowych.

 

Cele szczegółowe:

Wychowanek:

- opowiada i zapisuje zdarzenia, które zaistniały wcześniej i które się wydarzą,

- dostrzega rytm i stałe następstwo dnia i nocy,

- różnicuje i posługuje się określeniami czasu, typu: wczoraj, jutro, dzisiaj,

- określa porę dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór,

- rozróżnia godziny poranne i popołudniowe,

- zna stałe następstwo pór roku oraz ich charakterystyczne cechy,

- poznaje nazwy kolejnych miesięcy w roku w powiązaniu z porą roku,

- wyjaśnia powiedzenia związane z czasem (np. czas leci, czas przemija),

- zna jednostki czasu: godziny, minuty,

- wymienia liczbę minut w godzinie,

- zna sposoby pomiaru czasu: klepsydra, zegary,

- odczytuje godziny na zegarze elektronicznym i ze wskazówkami,

- określa swój ramowy plan dnia,

- skupia uwagę na rytmach, wychwytuje powtarzające się sekwencje i je kontynuuje,

- uczy się wyrażać swoje przeżycia w różnych formach działania,

- uczy się współpracy w grupie,

- uczestniczy w rozmowie na określony temat,

- rozwija umiejętności społeczne i buduje poprawne relacje z „samym sobą”, innymi dziećmi
 i dorosłymi,

- przestrzega zasad bezpieczeństwa (podczas wycinania, przekłuwania papieru i posługiwania się nożyczkami),

- kształci zdolności poznawcze: pamięć, uwagę, zmysł obserwacji, wyobraźnię, myślenie,

- dokonuje analizy, syntezy, porównywania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów.

 

Założenia:

Innowacja ma na celu stymulowanie rozwoju wychowanków poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zadań prowadzących do nabycia umiejętności oceny zmian zachodzących w czasie. Realizacja innowacji będzie odbywać się podczas zajęć wieczornych w opiece całodobowej, raz
w tygodniu. Podczas każdego spotkania będą realizowane różnorodne ćwiczenia i zabawy,
a podstawowym punktem każdego spotkania będzie pisanie pamiętnika przez wychowanków.
W notatkach zamieszczone będą informacje o wydarzeniach z dnia poprzedniego oraz plany na przyszłość.  Obserwując rozwój wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną można zauważyć dużą trudność w ocenie zmian zachodzących w czasie; często nie mają orientacji w następstwie dni tygodnia, pór roku, czy miesiącach w roku. Dlatego rozwijając kompetencje intelektualne w zakresie oceny zmian czasowych  będą prowadzone ćwiczenia w dostrzeganiu regularności, układaniu rytmów oraz  różnorodnych schematów. Zajęcia będą organizowane przy wykorzystanie środków dydaktycznych  stwarzających optymalne, naturalne sytuacje (audiowizualnych, manipulacyjnych
i modelowych).

 

Przewidywane efekty:

 

Poprzez realizację innowacji podniesie się poziom wiedzy i kompetencji wychowanków w zakresie spostrzegania czasu. Wychowankowie utrwalą stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku. Stworzą pamiętniki z własnymi przeżyciami i planami na przyszłość. Nauczą się konstruowania gier  i będą mieli możliwość osiągania sukcesu na poszczególnych etapach innowacji.

 

Ewaluacja:

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi ankietę dotyczącą realizacji zamierzonych celów. Szczegółowa analiza wyników ankiety pozwoli ocenić stopień kompetencji intelektualnych wychowanków. Cele innowacji będą monitorowane poprzez dokumentację i zdjęcia. Wyniki oraz uwagi zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej.

Prowadząca: Maria Mrózek-Wcisło