Karta innowacji
KARTA INNOWACJI
Nazwa innowacji: „Wczoraj czy jutro – ocena zmian zachodzących w czasie”
Imię i nazwisko autora innowacji: mgr Maria Mrózek - Wcisło
Imię i nazwisko nauczyciela realizującego innowację: mgr Maria Mrózek - Wcisło
Termin realizacji innowacji: styczeń 2021 r. - maj 2021 r.
Rodzaj innowacji: metodyczna
Zakres innowacji: innowacją objęci zostaną wychowankowie grupy I opieki całodobowej,
w ramach zajęć wieczornych, raz w tygodniu
Cele ogólne innowacji:
- rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu;
- rozwijanie orientacji w stałych następstwach czasowych.
Cele szczegółowe:
Wychowanek:
- opowiada i zapisuje zdarzenia, które zaistniały wcześniej i które się wydarzą,
- dostrzega rytm i stałe następstwo dnia i nocy,
- różnicuje i posługuje się określeniami czasu, typu: wczoraj, jutro, dzisiaj,
- określa porę dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór,
- rozróżnia godziny poranne i popołudniowe,
- zna stałe następstwo pór roku oraz ich charakterystyczne cechy,
- poznaje nazwy kolejnych miesięcy w roku w powiązaniu z porą roku,
- wyjaśnia powiedzenia związane z czasem (np. czas leci, czas przemija),
- zna jednostki czasu: godziny, minuty,
- wymienia liczbę minut w godzinie,
- zna sposoby pomiaru czasu: klepsydra, zegary,
- odczytuje godziny na zegarze elektronicznym i ze wskazówkami,
- określa swój ramowy plan dnia,
- skupia uwagę na rytmach, wychwytuje powtarzające się sekwencje i je kontynuuje,
- uczy się wyrażać swoje przeżycia w różnych formach działania,
- uczy się współpracy w grupie,
- uczestniczy w rozmowie na określony temat,
- rozwija umiejętności społeczne i buduje poprawne relacje z „samym sobą”, innymi dziećmi
i dorosłymi,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa (podczas wycinania, przekłuwania papieru i posługiwania się nożyczkami),
- kształci zdolności poznawcze: pamięć, uwagę, zmysł obserwacji, wyobraźnię, myślenie,
- dokonuje analizy, syntezy, porównywania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów.
Założenia:
Innowacja ma na celu stymulowanie rozwoju wychowanków poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zadań prowadzących do nabycia umiejętności oceny zmian zachodzących w czasie. Realizacja innowacji będzie odbywać się podczas zajęć wieczornych w opiece całodobowej, raz
w tygodniu. Podczas każdego spotkania będą realizowane różnorodne ćwiczenia i zabawy,
a podstawowym punktem każdego spotkania będzie pisanie pamiętnika przez wychowanków.
W notatkach zamieszczone będą informacje o wydarzeniach z dnia poprzedniego oraz plany na przyszłość. Obserwując rozwój wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną można zauważyć dużą trudność w ocenie zmian zachodzących w czasie; często nie mają orientacji w następstwie dni tygodnia, pór roku, czy miesiącach w roku. Dlatego rozwijając kompetencje intelektualne w zakresie oceny zmian czasowych będą prowadzone ćwiczenia w dostrzeganiu regularności, układaniu rytmów oraz różnorodnych schematów. Zajęcia będą organizowane przy wykorzystanie środków dydaktycznych stwarzających optymalne, naturalne sytuacje (audiowizualnych, manipulacyjnych
i modelowych).
Przewidywane efekty:
Poprzez realizację innowacji podniesie się poziom wiedzy i kompetencji wychowanków w zakresie spostrzegania czasu. Wychowankowie utrwalą stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku. Stworzą pamiętniki z własnymi przeżyciami i planami na przyszłość. Nauczą się konstruowania gier i będą mieli możliwość osiągania sukcesu na poszczególnych etapach innowacji.
Ewaluacja:
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi ankietę dotyczącą realizacji zamierzonych celów. Szczegółowa analiza wyników ankiety pozwoli ocenić stopień kompetencji intelektualnych wychowanków. Cele innowacji będą monitorowane poprzez dokumentację i zdjęcia. Wyniki oraz uwagi zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej.
Prowadząca: Maria Mrózek-Wcisło