Scenariusz spotkania - Uczę się mówić słowo „przepraszam”

SCENARIUSZ SPOTKANIA W OPIECE CAŁODOBOWEJ
Ewa Czyszczoń

III Scenariusz: Uczę się mówić słowo „przepraszam”.
1.3.Uczę się tego jak mogę naprawić swoje złe zachowanie.
Cele szczegółowe spotkania:
Wychowanek
⦁    stosuje zwroty grzecznościowe takie jak: przepraszam, wybacz mi,  jest
            mi przykro w różnych sytuacjach w szkole, na ulicy, w internacie, w sklepie,
⦁    dostrzega swoje złe zachowanie w szkole, na ulicy, w internacie, w sklepie,
⦁    rozróżnia swoje dobre i złe zachowanie w sytuacjach życia codziennego: podczas spaceru, na lekcjach, podczas zabawy, w sklepie, w internacie,
⦁    przewiduje konsekwencje swoich negatywnych zachowań,
⦁    dostrzega, że złe zachowanie sprawia komuś przykrość,
⦁    pamięta, że razem z przeproszeniem musi naprawić swoje czyny poprzez dobre zachowanie,
⦁    uczy się, jak ważne jest przeproszenie w sytuacji gdy źle się zachował.
⦁    szanuje pracę, rzeczy innych osób,  nie przeszkadza innym,
⦁    prawidło reaguje gdy widzi bojkę swoich kolegów,
⦁    poprawnie zachowuje się wobec starszych osób w środkach komunikacji,
⦁    stosuje poprawne formy i kulturalnie zachowuje się podczas posiłków,
⦁    wyrzuca śmieci i segreguje w miejscach do tego przeznaczonych.

Plan spotkania
ĆWICZENIA NA ROZGRZEWKĘ
Ćw. 1
Zabawa ruchowa – makro-ruchy:  „Szybko – podaj mi!” .
Ćw. 2
Zabawa typu ruchowego -  kontakt fizyczny: „Misie dwa”.
Ćw. 3
Zabawa oddechowa  – „Lodowisko”.

ĆWICZENIA SPECJALISTYCZNE
Ćw. 1
„Tajemniczy pakunek” – zabawa połączona ze scenkami sytuacyjnymi.
Ćw. 2
Wiem jak należy się poprawnie zachować – scenki sytuacyjne
Ćw. 3
Ja także umiem przeprosić  –  scenki sytuacyjne.

ĆWICZENIE NA ZAMKNIĘCIE
„W górę i w dół”.

PRZEBIEG SPOTKANIA
1.3.Uczę się tego jak mogę naprawić swoje złe zachowanie.
⦁    ĆWICZENIA NA ROZGRZEWKĘ
Ćwiczenie 1.  (zał. nr 1)
Zabawa ruchowa  - makro-ruchy: „Szybko- podaj mi piłkę!”

Proszę Was, abyście ustawili się na końcu sali w rzędzie - jedno za drugim w małych odstępach. Na drugim końcu widzicie metę. Teraz dam pierwszej osobie piłkę. Twoim zadaniem jest podać piłkę do osoby, która stoi za Tobą między nogami. Kolejna osoba niech poda piłkę do tyłu nad głową. Trzecia osoba podaję piłkę do czwartej miedzy nogami i w ten sposób podajecie między sobą piłkę raz dołem, raz górą. Gdy ostatni z Was otrzyma piłkę, biegnie na początek rzędu. W ten sposób rząd przesuwa się do przodu, aż dociera do linii mety.
Mam nadzieję, że wszyscy zrozumieli zasady. Jeśli tak, to do dzieła!

Drugi sposób:
Proszę Was, abyście ustawili się na końcu sali w rzędzie - jedno za drugim w małych odstępach. Na drugim końcu widzicie metę. Teraz dam pierwszej osobie piłkę. Twoim zadaniem jest podać piłkę do osoby, która stoi za Tobą z prawej strony. Kolejna osoba niech poda piłkę z lewej strony. Trzecia osoba podaję piłkę do czwartej z prawej strony i w ten sposób podajecie między sobą piłkę raz lewą raz prawą stroną. Gdy ostatni z Was otrzyma piłkę, biegnie na początek rzędu. W ten sposób rząd przesuwa się do przodu, aż dociera do linii mety.
Mam nadzieję, że wszyscy zrozumieli zasady. Jeśli tak, to do dzieła!

Ćwiczenie 2. (zał. nr 1)
Zabawa typu ruchowego- kontakt fizyczny:  „Misie dwa”

Proszę Was, abyście stanęli w kręgu. Za chwilę poproszę Was o zamkniecie oczu. Gdy zagwiżdże gwizdkiem wyciągnijcie ręce przed siebie i idźcie w różnych kierunkach z zamkniętymi oczami. Jak tylko spotkacie na Waszej drodze jakąś osobę złapcie ją za ręce. W ten sposób stworzą się pary.
Uwaga... zamykamy oczy! [ nauczyciel daje sygnał i dzieci dobierają się w pary]
Każdy ma już swoją parę? Świetnie! Otwórzcie teraz oczy i ustawcie się tak, by utworzyć dwa koła stojąc naprzeciw siebie w dobranych losowo wcześniej parach.
A teraz zaśpiewamy, wykonując jednocześnie ruchy.
- misie dwa, misie dwa, misie dwa (uderzenie w swoje  uda, potem o ręce osoby przeciwnej, powtarzamy trzy razy)
- misie szare, misie bure obydwa (obrót wokół własnej osi)
- i kochają się te misie, przytulają sobie pysie (przytulenie osoby stojącej naprzeciw)
- misie szare, misie bure obydwa (wiatraczek)
    - sialala, sialala, sialala (osoby stojące naprzeciw dotykają się łokciami tej samej ręki- ruchy naprzemienne)
- misie szare, misie bure obydwa (obrót wokół własnej osi)
- i kochają się te misie, przytulają sobie pysie (przytulenie osoby stojącej naprzeciw)
- misie szare, misie bure obydwa (obrót wokół własnej osi)
Teraz osoby stojące w wewnętrznym kole robią krok w prawo i mamy nowe pary. Zaczynamy śpiewać piosenkę raz jeszcze. Powtarzamy do momentu aż każdy z każdym się przywita.

Ćwiczenie 3. (zał. nr 1)
Zabawa oddechowa – „Lodowisko”
Moi drodzy, a teraz zapraszam Was na lodowisko! Za chwilkę włączę muzykę. Gdy tylko ją usłyszycie zacznijcie naśladować jazdę na łyżwach. Jednak musicie być czujni. Jak tylko usłyszycie dźwięk bębenka musicie podbiec do ogniska, aby się ogrzać: dmuchajcie na ogień, aby się rozpalił a następnie ukucnijcie i naśladujcie palący się ogień.
Ale uwaga! To w jaki sposób będziecie dmuchać będzie zależało od przedmiotów, które będę upuszczać na ziemię. Ja z dużej wysokości będę upuszczać takie przedmioty jak: piórko, wacik, piłeczkę ping-pongową itp. Przedmioty te różnią się ciężarem dzięki czemu ich czas opadania będzie różny. Im cięższy przedmiot (szybciej spada) tym mocniej i krócej musicie dmuchać. Przy spadaniu przedmiotów lekkich powinniście dmuchać dłużej i delikatnie. Na ponowny sygnał bębenka wróćcie na lodowisko.

                      II. ĆWICZENIA SPECJALISTYCZNE:

Ćwiczenie 1.
Wychowankowie siadają w świetlicy grupowej. Nauczycielka opowiada im historię jaka się jej przytrafiła.
    Posłuchajcie drogie dzieci, idąc dziś do pracy spotkałam pewnego małego chłopczyka. Był on bardzo smutny. Zaczął on do mnie mówić w bardzo dziwnym języku. Nic a nic nie mogłam zrozumieć. Wręczył mi on ten oto tajemniczy pakunek i uciekł, nie mogłam go już o nic zapytać. Na pewno jesteście bardzo ciekawi co tam w środku jest, ja też. Może dowiemy się co chłopieć chciał. Więc rozpakujemy pakunek.
    Wychowankowie rozpakowują pakunek. W środku znajdują się  trzy mapy (aneks zał. nr 3) i list. Nauczycielka odczytuje głośno list. (Aneks zał. nr 4)
Prezentacja mapy z trzema górami.
Nauczycielka opisuje, że, chcąc uwolnić podróżnika od złego uroku, muszą rozwiązać trzy zadania, aby otrzymać trzy klucze, którymi otworzą drzwi chatki. A wszystko po to, by zdobyć koperty i dowiedzieć się co chochlik chce im powiedzieć. Po wykonaniu wszystkich trzech zadań wychowankowie odczytają hasło (Aneks zał. nr 5)

Dzielimy dzieci na grupy ( trzy grupy po cztery osoby)
Dzieci, mam tu kolorowe pudełko a w nim różne obrazki ( niedźwiedzie, ptaszki, mrówki). Proszę Was aby każde wylosowało jeden obrazek. Dzieci losują obrazki.
Czy każde dziecko ma już obrazek?  To proszę Was dobierzcie się w grupy tak aby w każdej grupie były te same zwierzątka.
A teraz każda grupa wylosuje nazwę góry i zadanie jakie jest na niej ukryte.
To poproszę do siebie chłopca z grupy niedźwiedzi który ma dziś zieloną koszulkę.
 aby wylosować nazwę góry.
Proszę bardzo: losujemy.
A teraz poproszę do siebie chłopca z grupy mrówek który pomagał mamie w niedziele przy obiedzie aby wylosował nazwę góry i zadanie do wykonania.
Proszę bardzo: losujemy.
A teraz poproszę do siebie chłopca z grupy ptaszków który dziś pięknie pozamiatał po lekcjach klasę aby wylosował nazwę góry i zadanie do wykonania.
zadanie nr 1 RYSY
zadanie nr 2 BABIA GÓRA
zadanie nr 4 TURBACZ
zadanie nr 1
RYSY
SCENKA 1 (Aneks zał. nr 6)
Przygotujcie i zaprezentujcie scenki, ale wcześniej musicie wylosować postacie jakie będzie każdy z Was odgrywał.
Wybór podgrupy:
Poproszę grupę (niedźwiedzi, mrówek, ptaszków – w zależności jaka grupa co wylosowała) aby z tej drewnianej skrzyni wylosowali obrazki: mam tutaj po dwa obrazki: chłopca turysty i starszej pani. Obrazek jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać w jaką się wcielicie w scence.
⦁    jedna podgrupa w pierwszej scence przedstawi niewłaściwe zachowanie osób biorących udział w zdarzeniu,
⦁    w drugiej -  druga podgrupa zaprezentuje jak powinny odpowiednio zachować się te osoby.
OMÓWIENIE:
-  która scenka Wam się bardziej podobała?
- które zachowanie było poprawne?
- co Wam się nie podobało w scence odgrywanej z niewłaściwymi zachowaniami?
- jak myślcie czemu tak nie powinno być?
- jak Wy zachowalibyście się w takiej sytuacji?
- kto z Was był już w takiej sytuacji? Jak się wtedy zachowałaś/eś?
- zastanawialiście się kiedyś co mogą czuć starsze osoby gdy nikt nie ustępuje im miejsca?

Grupa po wykonaniu zadania dostaje kluczyk do jednej z kłódek i kopertę z brakującym słowem do wiadomości od chochlika.
zadanie nr 2
BABIA GÓRA
SCENKA 2 (Aneks zał. 6)
Przygotujcie i zaprezentujcie scenki, ale wcześniej musicie wylosować postacie jakie będzie każdy z Was odgrywał.
Wybór podgrupy:
Poproszę grupę (niedźwiedzi, mrówek, ptaszków – w zależności jaka grupę co wylosowała) aby z tej drewnianej skrzyni wylosowali obrazki: mam tutaj po dwa obrazki: chłopca uśmiechniętego i chłopca złego. Obrazek jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać w jaką się wcielicie w scence.
⦁    jedna podgrupa w pierwszej scence przedstawi niewłaściwe zachowanie osób biorących udział w zdarzeniu,
⦁    w drugiej -  druga podgrupa zaprezentuje jak powinny odpowiednio zachować się te osoby
OMÓWIENIE:
- która scenka Wam się bardziej podobała?
- które zachowanie było poprawne?
- co Wam się nie podobało w scence odgrywanej z niewłaściwymi zachowaniami?
- jak myślicie czemu tak nie powinno być?
- kogo powinien przeprosić chłopiec?
- gdzie jeszcze nie wolno śmiecić?
- co chłopiec powinien zrobić z papierkiem

Grupa po wykonaniu zadania dostaje kluczyk do jednej z kłódek i kopertę z brakującym słowem do wiadomości od chochlika.
zadanie nr 3
GORCE
SCENKA NR 3 (Aneks zał. nr 6)
Przygotujcie i zaprezentujcie scenki, ale wcześniej musicie wylosować postacie jakie będzie każdy z Was odgrywał.
Wybór podgrupy:
Poproszę grupę (niedźwiedzi, mrówek, ptaszków – w zależności jaka grupa co wylosowała) aby z tej drewnianej skrzyni wylosowali obrazki: mam tutaj po dwa obrazki : dziewczynki i chłopca na wycieczce w górach. Obrazek jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać w jaką się wcielicie w scence. Wyobraźcie sobie taka sytuację: jesteście na szkolnej wycieczce w górach.
Przygotujcie i zaprezentujcie scenki:
⦁    jedna podgrupa w pierwszej scence przedstawi niewłaściwe zachowanie osób biorących udział w zdarzeniu,
⦁    w drugiej -  druga podgrupa zaprezentuje jak powinny odpowiednio zachować się te osoby
OMÓWIENIE:
-  która scenka Wam się bardziej podobała?
-  które zachowanie było poprawne?
-  co Wam się nie podobało w scence odgrywanej z niewłaściwymi zachowaniami?
- jak powinien zachować się chłopiec w tej sytuacji?
- w jaki sposób powinien pomóc dziewczynce?
- jak Wy zachowalibyście się na miejscu chłopca?
- o  czym powinien pamiętać chłopiec gdy następnym razem będzie w podobnej sytuacji?
Grupa po wykonaniu zadania dostaje kluczyk do jednej z kłódek i kopertę z brakującym słowem do wiadomości od chochlika.

Odczytanie magicznego zaklęcia:
Jestem bardzo ciekawa co ten psotnik chochlik chciał nam takiego ważnego przekazać. Poproszę Was o koperty, zapisze wiadomość na tablicy i za chwilkę razem wszyscy ją odczytamy.

Nauczycielka zbiera od grup części wiadomości zapisuje dużymi literami na tablicy i razem już ze wszystkimi grupami odczytują wiadomość od chochlika:
„Pamiętajcie drogie dzieci, że słowa: przepraszam, wybaczam, jak miło potrafią zdziałać cuda”.
Hm...Ciekawa jestem czy pomogliśmy podróżnikowi.... Ojej popatrzcie jakiś ptaszek przyleciał do okna i zostawił kopertę. Zaraz zobaczymy co tam jest napisane. Nauczycielka odczytuje wiadomość. (Aneks zał. nr 7)

Ćwiczenie 2
JA  TAKŻE  UMIEM  PRZEPROSIĆ – scenki sytuacyjne

Do tej zabawy musicie podzielić się na 4 zespoły, tak by w każdym były 3 osoby. Aby powstały zespoły zapraszam Was do losowania. W tym worku znajdują się słoneczka w 4 różnych odcieniach żółtego. Zespoły stworzą osoby, które wylosują słoneczka w tym samym kolorze.
LOSUJĄ.                     
Za chwilkę wybierzecie jedną osobę, która podejdzie i wylosuje jedną kartkę. Na kartkach zapisane są scenki, które postaracie się odegrać w swoich grupach.

Scenka nr 1.  
Przepraszam za zepsucie sprzętu gospodarczego (aneks zał. nr 8).

Losowanie osób A, B, C :
Popatrzcie mam tutaj śliczne obrazki dwóch uczniów i pani wychowawczyni. Wrzucam je teraz do magicznego pudełka, wymieszam i poproszę, aby każdy z Was podszedł i wylosował jeden obrazek. Obrazek, jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać, w którą się wcielicie w wylosowanej przez Was scence.

OMÓWIENIE:
- W jakim momencie chłopcy zachowali się źle?
- Co nie podobało się Wam w zachowaniu chłopców?
- Jak według Was powinni zachować się chłopcy?
- O czym muszą pamiętać następnym razem, gdy będą coś pożyczać?
 - Jak Wy zachowujecie się w podobnych sytuacjach?
- Co zrobilibyście na miejscu chłopców?
- Jak myślicie, czemu należy szczególnie uważać na pożyczone przedmioty, na rzeczy innych osób?
- Kiedy słowo "przepraszam" jest niewystarczające?
- Co poza przeproszeniem należałoby zrobić w takiej czy podobnej sytuacji?.
- Jak myślicie czy kolega przyjmie przeprosiny od chłopców?

Scenka nr 2.
Przepraszam kolegę za pobicie go (aneks zał. nr 8).

Losowanie osób A, B, C :
Popatrzcie, mam tutaj obrazki dwóch uczniów ze skwaszonymi minami (są to koledzy którzy się pobili) i jeszcze jeden obrazek kolegi z uśmiechnięta miną. Wrzucam je teraz do magicznego pudełka, wymieszam  i poproszę aby każdy z Was podszedł i wylosował jeden obrazek. Obrazek, jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać, w którą się wcielicie w wylosowanej przez Was scence.

OMÓWIENIE:
- Jak zachowalibyście się na miejscu ucznia C ?
- W jaki jeszcze sposób uczeń C mógłby zatrzymać tą bójkę?
- Co poza przeproszeniem się powinni zrobić uczniowie?
- Wobec takiej sytuacji lepiej jest przejść obojętnie, czy może zareagować?
- Jak czulibyście się, gdyby to Was bito, a osoby przechodzące obok nie reagowałyby?
- Jak czulibyście się gdyby żaden kolega Wam nie pomógł?
- Jak myślicie czy należałoby powiedzieć o tym zajściu  Pani wychowawczyni?
- Jak pani by na to zareagowała? Czy byłaby zadowolona?
- Kto jeszcze powinien dowiedzieć się o bójce?
- Co czuliby Wasi rodzice gdyby dowiedzieli się o takiej sytuacji?

Scenka nr 3.
Przepraszam Panią na stołówce (aneks zał. nr 8).

Losowanie osób A, B, C :
Popatrzcie mam tutaj obrazki dwóch bardzo głodnych uczniów i obrazek pani kucharki. Wrzucam je teraz do magicznego pudełka, wymieszam i poproszę,
aby każdy z Was podszedł i wylosował jeden obrazek. Obrazek, jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać, w którą się wcielicie w wylosowanej przez Was scence.

OMÓWIENIE:
- Jak myślicie, dlaczego uczniowie A i B zaproponowali posprzątanie bałaganu, który zrobili?
- Co  nie podobało Wam się w zachowaniu chłopców?
- Jak myślicie, co złego jest w takim zachowaniu?
- Jak mogli czuć się koledzy chłopców w związku z tym,, że przez złe zachowanie chłopców nie dostaną dokładki?
- O czym należy pamiętać będąc na stołówce?
- Jak należy zachować się podczas jedzenie?
- Jakie magiczne słowo powinno się też tu pojawić?   
- Jak mogły czuć się panie kucharki po takim zachowaniu chłopców?
- Kto jeszcze poza paniami kucharkami powinien usłyszeć przeprosiny?
-  Jak myślicie - powiedzenie słowa "przepraszam" było w tej sytuacji ważne?   

Scenka nr 4.
 Przepraszam wychowawcę za swoje zachowanie (aneks zał. nr 8).
Losowanie osób A, B, C :
Popatrzcie mam tutaj obrazki dwóch uczniów którzy przeszkadzają w odrabianiu zadań i  obrazek pani wychowawczyni. Wrzucam je teraz do magicznego pudełka, wymieszam  i poproszę aby każdy z Was podszedł i wylosował jeden obrazek. Obrazek, jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać, w którą się wcielicie w wylosowanej przez Was scence.

OMÓWIENIE:
- Czy uczniowie dobrze się zachowali? Co źle zrobili?
- Jak powinna skończyć się ta sytuacja?
- Co muszą zrobić uczniowie A i B?
- Jak myślicie czy reszcie kolegów jest miło gdy patrzą jak chłopcy rozrabiają?
- Co chłopcy powinni zrobić żeby pani nie wpisała im uwagi?
- Jak Wam się pracuje, czyta, odrabia zadania gdy ktoś przeszkadza?
- Jakie magiczne słowo powinno pojawić się w tej scence?
- Jak myślicie czy pani wychowawczyni jest miło gdy ktoś przeszkadza?
- Jak czujecie się gdy ktoś Wam przeszkadza?
- Kogo jeszcze oprócz pani, powinni przeprosić chłopcy?

Ćwiczenie 3.
WIEM JAK NALEŻY SIĘ POPRAWNIE ZACHOWAĆ - Scenki sytuacyjne

Do tej zabawy znów musicie podzielić się na 4 zespoły, tak by w każdym były 3 osoby. Aby powstały zespoły zapraszam Was do losowania. W tym woreczku  znajdują się różne przedmioty. Zespoły stworzą osoby, które wylosują takie same przedmioty.
LOSUJĄ.                     
Za chwilkę wybierzecie jedną osobę, która podejdzie i wylosuje jedną kartkę. Na kartkach zapisane są scenki, które postaracie się odegrać w swoich grupach, musicie wylosować też postacie jakie będzie każdy z Was odgrywał.

Scenka nr 1 (Aneks zał. nr 9)
Poproszę grupę która wylosowała scenkę nr 1 aby chłopcy z tej skrzynki wylosowali obrazki: mam tutaj obrazki: chłopca Adasia, Sławka i pani wychowawczyni. Obrazek jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać w jaką się wcielicie w scence.

OMÓWIENIE:
- Co powinien teraz zrobić Adaś?
- Kogo powinien chłopiec przeprosić?    
- Co nie podobało Wam się w zachowaniu Adama?
- Jak należy się prawidłowo zachować gdy siedzimy przy stole podczas posiłku?
- Co koledzy mogli czuć siedząc  razem przy stoliku z niegrzecznym chłopcem?

Scenka nr 2 (Aneks zał. nr 9)
Poproszę grupę która wylosowała scenkę nr 3 aby z tej skrzynki wylosowali obrazki: mam tutaj obrazki: chłopca Jarka, kolegę Jarka i pani Doroty. Obrazek jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać w jaką się wcielicie w scence.

OMÓWIENIE:
- Co dobrego, a co złego zauważyliście w zachowaniu Jarka?
- Jak myślicie czemu Jarek się tak zachował?
- Co sądzicie o zachowaniu Jarka?
- Co Jarek teraz powinien zrobić?
- Jak myślicie co pani Dorota mogła sobie pomyśleć?
- Jak mogła czuć się pani Dorota po takim zachowaniu Jarka?
- W jaki sposób mógłby zostać ukarany Jarek?
- Co złego jest w takim zachowaniu?

Scenka nr 3 (Aneks zał. nr 9)
Poproszę grupę która wylosowała scenkę nr 2 aby z tej skrzynki wylosowali obrazki: mam tutaj obrazki: chłopca Tomka, kolegę Tomka i pani woźnej. Obrazek jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać w jaką się wcielicie w scence.

OMÓWIENIE:
- Co było złego w zachowaniu Tomka i jego kolegi?
- Jakie było zachowanie Tomka w stosunku do pani woźnej?
- Co złego jest w takim zachowaniu
- Co Tomek teraz powinien zrobić?
- Co sądzicie o zachowaniu Tomka i jego kolegi?
- Jak powinni zachować się chłopcy w takiej sytuacji?
- Kto to powinien posprzątać bałagan, który zrobili chłopcy?

Scenka nr 4 (Aneks zał. nr 9)
Poproszę grupę która wylosowała scenkę nr 4 aby z tej skrzynki wylosowali obrazki: mam tutaj obrazki: chłopca Jacek, pani dyrektor i pani dyżurująca. Obrazek jaki wylosujecie będzie przedstawiał postać w jaką się wcielicie w scence.

OMÓWIENIE:

- Co w zachowaniu Jacka było złe?
- Komu takie zachowanie mogło się nie podobać?
- W jaki sposób Jacek może naprawić swoje zachowanie?
- Kto powinien posprzątać ten bałagan?

III. ĆWICZENIE NA ZAKOŃCZENIE:

„W górę i w dół”

Wychowawca omawia z dziećmi trzy różne ruchy ciała: turlanie się, chodzenie, skakanie. Następnie podaje zasady zabawy i włącza muzykę (aneks, zał. nr 10)
Za chwilkę usłyszycie muzykę. Gdy będzie cicha, wykonujecie wszystkie ćwiczenia na podłodze: możecie się turlać, czołgać itp. Gdy natężenie będzie średnie, wykonujcie ruchy na stojąco. Takie jak: chodzenie, kołysanie się, ślizganie itp. Natomiast przy głośnej muzyce, postarajcie się wykonując jak najwięcej ruchów w powietrzu: skaczcie, stójcie na palcach, obracajcie się itp. Musicie być uważni i skupieni – co jakiś czas natężenie muzyki będzie się zmieniało.
Teraz posłuchajcie jak głośno będzie grała muzyka przy wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń. Myślę, że wszyscy są już gotowi do rozpoczęcia zabawy, a więc zaczynamy!

ANEKS
SPIS ZAŁĄCZNIKÓW:
- załącznik nr 1 – ćwiczenia na rozgrzewkę
- załącznik nr 2 – ewaluacja początkowa
- załącznik nr 3 – ćwiczenie specjalistyczne - mapy
- załącznik nr 4 – ćwiczenia specjalistyczne – ćw.1- list od podróżnika
- załącznik nr 5 – ćwiczenia specjalistyczne – ćw. 1- hasło
- załącznik nr 6 – ćwiczenia specjalistyczne – ćw. 1 – scenki sytuacyjne
- załącznik nr 7 – ćwiczenia specjalistyczne – ćw. 1 – list od podróżnika
- załącznik nr 8 – ćwiczenia specjalistyczne – ćw. 2 – scenki sytuacyjne
- załącznik nr 9 – ćwiczenia specjalistyczne – ćw. 3 – scenki sytuacyjne
- załącznik nr 10 – ćwiczenia na zamknięcie
- załącznik nr 11 – ewaluacja końcowa
- załącznik nr 12 –ewaluacja sumująca

Nagrania muzyczne

Załącznik nr 1.
ĆWICZENIA NA ROZGRZEWKĘ

Ćw. 1
⦁    Zabawa ruchowa – makroruchy:  „Szybko – podaj mi!”
Pomoce: piłka do siatki. Nagranie muzyczne: Weird Al Yankovic-Polkarama
Ćw. 2
⦁    Zabawa typu ruchowego -  kontakt fizyczny: „Misie dwa”
Pomoce: nagranie muzyczne: „misie dwa”, gwizdek.
Ćw. 3
⦁    Zabawa oddechowa  – „Lodowisko”.
Pomoce: nagranie muzyczne „Zła zima”, bębenek.
Załącznik nr 3
GORCE
BABIA GÓRA



















RYSY

 


Załącznik nr 4.


Ćwiczenie specjalistyczne nr 1


LIST OD PODRÓŻNIKA:

„Drogie Dzieci!
Jestem wielkim podróżnikiem. Mieszkam w krainie grzeczności. Moje życie było dotychczas pełne radości, szczęścia mogłem podróżować po świecie spotykać grzeczne , miłe i kulturalne dzieci. Niestety zły chochlik rzucił na mnie urok, uwięził w chatce na górze Mogielicy i nie mogę wrócić do domu. Zamknął chatkę na trzy kłódki. Na mapach ukrył zadania i powiedział mi, że tylko dzieci będą potrafiły uwolnić mnie od jego złego uczynku jaki mi zrobił. Znalazłem te góry na mapach, na których w chatkach ukryte są zadania. Jeśli rozwiążecie zadania, zdobędziecie trzy kluczyki pasujące do kłódek i otworzycie mi drzwi. Chochlik obiecał, że mnie uwolni i nie będzie już nic psocił. Ale to jeszcze nie wszystko! Przy każdym kluczyku będzie mała koperta.. Musicie te koperty pozbierać. Jeśli wykonacie zadania i każda grupa zdobędzie kopertę dowiecie się co takiego ważnego chciał Wam przekazać chochlik.
Proszę was o pomoc.

Podróżnik”.

Załącznik nr 5.


HASŁO:

„Pamiętajcie drogie dzieci, że słowa: przepraszam, wybacz mi, jest mi przykro potrafią zdziałać cuda”.


Załącznik nr 6.

Scenka nr 1.

Wyobraźcie sobie sytuację, w której młody chłopak podróżuje autobusem do Zakopanego zajmując miejsce siedzące. Na kolejnym przystanku do autobusu wsiada starsza pani, rozgląda się wokół lecz nie ma już wolnych miejsc siedzących. Jak zachowa się i co powie w tej sytuacji młody chłopak i starsza pani?
Scenka nr 2
Wyobraźcie sobie następującą sytuację: cała twoja klasa jedzie na wycieczkę. Jesteście w autokarze. Widzisz, że kolega z przodu zamiast wyrzucić papierek do kosza chowa go pomiędzy siedzeniami. Co chłopiec powinien zrobić? Czy powinien kogoś przeprosić? Jeśli tak to kogo?
        Scenka nr 3
Wyobraźcie sobie taką sytuację:
W górach na szlaku koło siebie wędrują chłopiec i dziewczynka. W pewnym momencie chłopiec chcąc podnieść szyszkę popycha dziewczynkę, która upadając potukła sobie kolana, jak powinien zachować się chłopieć? Co zrobić?
Załącznik nr 7.
LIST OD PODRÓŻNIKA:
„Drogie dzieci!
Dziękuję Wam. Gdy wykonałyście ostatnie zadanie i odczytałyście razem pięknie hasło drzwi chatki otworzyły się. Mogę teraz znów podróżować. Będę o Was pamiętał.
Dziękuje raz jeszcze.
Podróżnik.”
Pomoce: mapy: Beskid Żywiecki, Tatry, Gorce. Obrazki zwierząt: niedźwiedzi, ptaków, mrówek, listy od podróżnika, koperty, klucze do kłódek, obrazki chłopca turysty, starszej pani, uśmiechniętego i złego chłopca, dziewczynki na wycieczce w górach oraz chłopca na wycieczce w górach, koperty.

Załącznik nr 8.

Ćwiczenie specjalistyczne nr 2

JA  TAKŻE  UMIEM  PRZEPROSIĆ –
Scenki sytuacyjne:
1. Przepraszam za zepsucie sprzętu gospodarczego:
Jedna z osób (A) wciela się w rolę ucznia, który pożyczył zmiotkę. Niestety razem z drugim kolegą (w którego wcieli się druga osoba B) zaczął bawić się w walkę rycerzy. Podczas zabawy zmiotka pękła i nie nadawała się już do sprzątania. Zadaniem chłopców A i B jest pójście do wychowawcy (wciela się w niego trzecia osoba, C) i przeproszenie go.
2. Przepraszam kolegę za pobicie go.
Dwie osoby (A i B) wcielają się w role uczniów, którzy się pobili. Trzeci uczeń (C) natrafia na przepychankę. Uspokaja osoby A i B i namawia, aby się przeprosiły.
3. Przepraszam Panią na stołówce.
Dwie osoby (A i B) wcielają się w rolę uczniów, którzy stoją w kolejce po obiad na stołówce. Zaczynają się przepychać i wylewają zupę. Zadaniem uczniów jest pójście do Pani kucharki (wciela się w nią trzecia osoba), przeproszenie za kłopot, bałagan i wyrażenie chęci posprzątania.
4. Przepraszam wychowawcę za swoje zachowanie.
W czasie przeznaczonym na odrabianie lekcji dwóch uczniów (A i B) zaczęło gonić się po sali przeszkadzając przy tym innym uczniom. Nagle jeden z nich wpada na swojego kolegę (C), który odrabia zadanie.

Załącznik nr 9.


Ćwiczenie specjalistyczne nr 3

Scenka nr 1. na jadalni

Grupa pierwsza je podwieczorek. Aż miło popatrzeć – przysunięte na krzesełkach do stolików i jedzenie znika z talerzy.
              Ale... nie wszyscy zachowują się przykładnie. Jeden z chłopców - Adaś wierci się na krzesełku okropnie. O, teraz schylił się pod stolik, teraz puka w talerz łyżką. Znowu cos mu spadło pod stolik.
              Nagle... kubek z kompotem spada na podłogę. Rety! Na stoliku mokro, mokra bluzeczka i jeszcze dywan zachlapany, potłuczone szkło…
-Oj proszę pani, wylało się – chlipie Adam.
-Samo? – zapytała pani wychowawczyni.
-Nie! On się kręcił i strącił kubek – skarży Sławek.
-Czy jeszcze ktoś się kręcił i rozlał kompot? – zaciekawiła się pani.
-Nie, my siedzimy przy stolikach grzecznie – krzyknęły zgodnie dzieci.


Scenka nr 2 - odrabianie zadań

Jarek miał właśnie iść na odrabianie lekcji, ale kolega zaproponował mu coś lepszego- zabawę. Jarek wybrał zabawę z kolegą i następnego dnia poszedł do szkoły nieprzygotowany. Następnego dnia w szkole, gdy pani zapytała Jarka o zadanie ten się zezłościł nakrzyczał do pani i uciekł z klasy.


Scenka nr 3 – na szkolnym korytarzu
Tomek podczas przerwy w szkole kupił sobie popcorn w sklepiku; część zjadł, a następnie urządził sobie zawody z kolegą, kto dalej rzuci; zaśmiecili cały korytarz. Kiedy pani woźna zwróciła im uwagę bardzo nieprzyjemnie odniósł się do niej, był nieuprzejmy i nie posprzątał.

Scenka nr 4 – w czasie przerwy
Jacek w czasie przerwy wziął z klasy kredę, którą pobrudził koleżanki i kolegów, nie reagował na prośby pani dyrektor, lekceważył nauczyciela dyżurującego; brudni byli nie tylko uczniowie ale również korytarz.

Pomoce: przedmioty: 3 kwadratowe niebieskie klocki, 3 okrągłe zielone klocki, 3 trójkątne żółte klocki, 3czerwone  prostokątne klocki, obrazki z postaciami do scenek, kubek, zabawki, resorówki, kreda do tablicy, popcorn.
Załącznik nr 10.


ĆWICZENIE NA ZAMKNIĘCIE

„W górę i w dół”
Pomoce: nagranie muzyczne: Taniec Eleny – Michał Loren