Scenariusz zajęć "Zwroty grzecznościowe"

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W OPIECE CAŁODOBOWEJ

Imię i nazwisko: Lidia Kosiarska
Temat zajęć: Zwroty grzecznościowe.
Cele:
utrwalanie prawidłowych wzorców zachowań i wartości na kanwie wiersza „Trzy słowa”,
uświadomienie i propagowanie znaczenia serdeczności, uprzejmości, uśmiechu w szkole, domu, na ulicy,
rozwijanie twórczego myślenia i kompetencji językowych,
kształcenie umiejętności współpracy w zespole, słuchania opinii kolegów, wyrażania swojego zdania,
odkrywanie użyteczności słów: proszę, przepraszam, dziękuję w codziennym życiu i sytuacjach.
Środki dydaktyczne: wiersz „Trzy słowa” , płyta CD z melodią, kłębek wełny, arkusze szarego papieru, materiały plastyczne, kartki ze słowami: przepraszam, proszę, dziękuję, kolorowe kartki, wstążeczki w kolorach: niebieski, czerwony, zielony
Przebieg zajęć:
1.Powitanie „Iskierkę powitania puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk”- nauczyciel lekko ściska dłoń stojącego obok ucznia, uściśnięte dziecko mówi: Ja, Maciek iskierkę mam, teraz z uśmiechem tobie ją dam…”-wychowankowie kolejno przekazują sobie iskierkę, aż wróci do nauczyciela.
2. Wysłuchanie wiersza „Trzy słowa”, rozmowa z wychowankami na temat treści. Uczniowie dzielą się na forum grupy swoimi przemyśleniami, doświadczeniami związanymi z utworem.
3.Zabawa z podziałem na grupy „Trzy słowa- trzy kolory” Wychowankowie dzielą się na trzy zespoły. Każdy z nich losuje jedno słowo: Przepraszam, Dziękuję, Proszę. W swoich grupach przyporządkowują kolory, które ich zdaniem najbardziej oddają moc wylosowanego słowa, opowiadają dlaczego np. : dziękuję jest czerwone, bo dociera do serca, jest też żółte- gdyż jego moc jest gorące jak słońce. W drugiej część zabawy nauczyciel prezentuje dzieciom 3 kolory wstążeczek i prosi dzieci o przydzielenie słowom : proszę, przepraszam, dziękuję jednego z kolorów wstążeczek. Każdy uczeń wybiera dla siebie wstążeczkę w dowolnym kolorze. Mogą opowiedzieć, dlaczego wybrali właśnie ten kolor wstążeczki.
4. Zabawa z elementami pantomimy pt. „Zobacz i powiedz sam, co się stało i jak zachować się mam” nawiązująca do sytuacji dnia codziennego w których można wykorzystać słowa: proszę, przepraszam, dziękuję.
Wychowankowie dobierają sobie rówieśników, z którymi chcieliby przedstawić w formie pantomimy wybraną scenkę obrazującą uczniów w codziennych sytuacjach. Po obejrzeniu grupa opisuje scenkę, wspólnie zastanawiają się które słowa pasowałyby do niej najlepiej i dlaczego.
5.Plakat „Proszę, przepraszam, dziękuję ”Uczniowie realizują własny pomysł plastyczny na plakat obrazujący słowa „Proszę, przepraszam , dziękuję”.