Karta innowacji
„Przygoda z MAGICZNYM DYWANEM”
Nazwa i adres szkoły: Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. Marii Konopnickiej, 34-642 Dobra 364
Nazwa innowacji: „Przygoda z MAGICZNYM DYWANEM”
Imię i nazwisko autora innowacji: mgr Ewa Czyszczoń
Imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących innowację: mgr Ewa Czyszczoń
Termin realizacji innowacji: rok szkolny 2021/2022,
Zakres innowacji: zajęcia pozalekcyjne skierowane do wychowanków internatu SOSW odbywające się w godzinach popołudniowych
Urządzenie „Magiczny dywan” to multimedialna pomoc edukacyjna. Zabawa i nauka z jej wykorzystaniem rozwija u dzieci dużą motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość i szybkość reakcji. Ze specjalnie zaprojektowanego rzutnika wyświetlany jest obraz, który tworzy na przygotowanym podłożu wirtualny, magiczny dywan, na którym uczestnicy biorą udział w grach, zabawach i zajęciach wykorzystując ruchy rękami, nogami oraz różne rekwizyty (zabawki, maskotki, piłki, itp.).
Założenia innowacji:
Wykorzystanie urządzenia „Magiczny dywan” pozwoli na uatrakcyjnienie prowadzonych zajęć. Główne założenie metodyczne innowacji polega na wielozmysłowym oddziaływaniu na wychowanków.
Poprzez zabawę będą mogli nabywać umiejętności, sprawności i doświadczenia dostosowane do ich potrzeb i możliwości. Dzięki różnym aktywnościom wykorzystane zostaną wszystkie zmysły. Wykorzystując różnorodne ćwiczenia będzie można rozwijać u uczestników zajęć: spostrzegawczość, koncentrację uwagi, motorykę dużą i małą, koordynację wzrokowo – ruchową, orientację przestrzenną, szybkość reakcji.
Zabawowa forma ćwiczeń to nauka przez zabawę, w której wykorzystuje się elementy rywalizacji i współdziałania. Uczestnicy zajęć nabywają umiejętność wyrażania pozytywnych emocji.
Typ innowacji:
Innowacja metodyczna
Odbiorcy innowacji:
Wychowankowie opieki całodobowej.
Wymiar godzin: 2godz w m-cu realizowane podczas zajęć popołudniowych.
Termin realizacji innowacji: luty – maj 2022
Cel główny:
Wspomaganie rozwoju poznawczego, społecznego, emocjonalnego.
Cele szczegółowe:
1. Stymulacja zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, zapachu.
2. Usprawnianie zaburzonych funkcji:
– rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo- ruchowej,
– rozwijanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,
– usprawnianie pamięci wzrokowej i słuchowej,
– doskonalenie orientacji przestrzennej.
3. Rozwijanie motoryki dużej i małej.
4. Stymulowanie rozwoju społecznego i emocjonalnego:
– wzmacnianie poczucia własnej wartości i umiejętności wyrażania emocji,
– wdrażanie do współpracy, współdziałania i przestrzegania zasad.
Metody pracy
– metoda pokazowa
– metoda praktycznego działania
Formy pracy
– grupowa
Środki dydaktyczne
1. Zestaw multimedialny „Magiczny dywan”.
2. Rekwizyty - pomoce do gier i zabaw interaktywnych.
Sposób realizacji innowacji pedagogicznej:
Wyświetlany ze specjalnie zaprojektowanego rzutnika obraz tworzy „wirtualny, magiczny dywan”. Uczestnicy zajęć biorą udział w grach i zabawach ruchowych. Podczas zabawy ingerują w jej tok za pomocą ruchów rękami lub nogami. Dodatkowo wykorzystuje się różne rekwizyty takie jak np. maskotki, tkaniny o różnych fakturach, materiały przyrodnicze piłki różnej wielkości, itp.
Poszczególne elementy zajęć to:
1. Pokaz i obserwacja.
2. Zabawy ruchowe.
3. Zabawy słuchowo – ruchowe.
4. Rozwijanie mowy i komunikacji.
Przewidywane efekty:
Poprzez realizację innowacji uczestnicy zajęć w większym stopniu usprawnią zaburzone funkcje, nabędą umiejętność współdziałania w zabawie oraz będą mieli większą świadomość wyrażania swoich emocji. Charakter prowadzonych zajęć wpłynie na ich integrację, wychowankowie nauczą się stosować zasady, z którymi zostali wcześniej zapoznani.
Ewaluacja:
Narzędziem ewaluacji będzie obserwacja zaangażowania i zadowolenia wychowanków biorących udział w zajęciach, ich opinia na temat prowadzonych zajęć oraz ocena przez prowadzącego nabytych umiejętności adekwatnie do ich potrzeb i umiejętności.
Prowadząca: Ewa Czyszczoń