TEST SAMOOCENY – LISTA PRZYMIOTNIKÓW L.NIEBRZYDOWSKIEGO

TEST SAMOOCENY – LISTA PRZYMIOTNIKÓW L.NIEBRZYDOWSKIEGO

INSTRUKCJA:

Masz przed sobą zestawienia przymiotników określających różne dodatnie i ujemne cechy osobowości. Przeczytaj uważnie i zastanów się, czy i w jakim stopniu cechy te występują u Ciebie. Stopień nasilenia danej cechy zaznacz krzyżykiem w odpowiedniej rubryce.

Lp.

Cechy pozytywne

Cecha ta występuje u mnie w stopniu

b. wysokim

średnim

małym

wcale

1.

Jestem prawdomówny

 

 

 

 

2.

Jestem słowny

 

 

 

 

3.

Jestem koleżeński

 

 

 

 

4.

Jestem uprzejmy

 

 

 

 

5.

Jestem sprawiedliwy

 

 

 

 

6.

Jestem wyrozumiały

 

 

 

 

7.

Jestem zdolny

 

 

 

 

8.

Jestem punktualny

 

 

 

 

9.

Jestem ambitny

 

 

 

 

10.

Jestem silny fizycznie

 

 

 

 

11.

Jestem zdrowy

 

 

 

 

12.

Jestem grzeczny

 

 

 

 

13.

Jestem odpowiedzialny

 

 

 

 

14.

Jestem skromny

 

 

 

 

15.

Jestem stanowczy

 

 

 

 

16.

Jestem samokrytyczny

 

 

 

 

17.

Jestem oszczędny

 

 

 

 

18.

Jestem pracowity

 

 

 

 

19.

Jestem obowiązkowy

 

 

 

 

20.

Jestem odważny

 

 

 

 

21.

Jestem sprawny fizycznie

 

 

 

 

22.

Jestem zdyscyplinowany

 

 

 

 

23.

Jestem ładny

 

 

 

 

24.

Mam silną wolę

 

 

 

 

 

Lp.

Cechy negatywne

Cecha ta występuje u mnie w stopniu

b. wysokim

średnim

małym

wcale

1.

Jestem leniwy

 

 

 

 

2.

Jestem niedbały

 

 

 

 

3.

Jestem niesystematyczny

 

 

 

 

4.

Jestem niesamodzielny

 

 

 

 

5.

Jestem niezręczny

 

 

 

 

6.

Jestem chory

 

 

 

 

7.

Jestem niezdarny

 

 

 

 

8.

Jestem złośliwy

 

 

 

 

9.

Jestem zarozumiały

 

 

 

 

10.

Jestem roztargniony

 

 

 

 

11.

Jestem zazdrosny

 

 

 

 

12.

Jestem chciwy

 

 

 

 

13.

Jestem wulgarny

 

 

 

 

14.

Jestem niezdyscyplinowany

 

 

 

 

15.

Jestem agresywny

 

 

 

 

16.

Jestem kłamliwy

 

 

 

 

17.

Jestem nieśmiały

 

 

 

 

18.

Jestem nerwowy

 

 

 

 

19.

Jestem brzydki

 

 

 

 

20.

Jestem niezadowolony

 

 

 

 

21.

Jestem lekkomyślny

 

 

 

 

22.

Jestem niesprawny fizycznie

 

 

 

 

23.

Mam wady zmysłów (wzroku, słuchu)

 

 

 

 

 

 

 

Aby poznać poziom samooceny badanych dzieci zastosowano „Listę przymiotników” (L.Niebrzydowski). Dzieci podczas wypełniania kwestionariusza miały za pomocą krzyżyka określić, w jakim stopniu występuje dana cecha u niego.

Były cztery stopnie natężenia danej cechy:

  • stopień bardzo wysoki
  • stopień średni
  • stopień mały
  • brak danej cechy

Poszczególnym stopniom przygotowana była określona liczba punktów, np.: za cechę w stopniu wysokim dziecko zyskało 3 punkty, za cechę w stopniu średnim - 2 punkty, za cechę w stopniu małym - 1 punkt. Za postawiony krzyżyk na stopniu określającym brak danej cechy nie doliczało się żadnego punktu. Podczas obliczania wyników sumuje się poszczególne punkty dotyczące cech pozytywnych i negatywnych. Sumę punktów uzyskanych podczas badania cech pozytywnych przyporządkujemy do odpowiedniego poziomu.

 

Jeżeli badane dziecko w przypadku cech pozytywnych uzyskało:

  • powyżej 40 punktów – wykazało samoocenę zawyżoną
  • 20 – 40 punktów – wykazało samoocenę w normie
  • poniżej 20 punktów – wykazało samoocenę zaniżoną

 

W przypadku cech negatywnych jeżeli dziecko uzyskało:

  • 0 – 30 punktów – wykazało samoocenę zawyżoną
  • 31 – 45 punktów – wykazało samoocenę w normie
  • powyżej 45 punktów – wykazało samoocenę zaniżoną

Sam autor oddzielił cechy pozytywne od negatywnych.

Właściwości dodatnie to:

  • cechy ułatwiające współpracę z innymi (koleżeńskość, pracowitość, grzeczność, sprawiedliwość, wyrozumiałość, uprzejmość, punktualność);
  • cechy ułatwiające zdobywanie wiedzy szkolnej (pracowitość, obowiązkowość, zdyscyplinowanie, silna wola);
  • dodatnie cechy fizyczne (sprawność fizyczna, siła, zdrowie, uroda);
  • pozostałe dodatnie cechy osobowości (zdolność, inteligencja, odwaga, ambicja, odpowiedzialność, samokrytycyzm, skromność, stanowczość, oszczędność)

Do właściwości ujemnych zaliczył te, które:

  • przeszkadzają w osiąganiu zadawalających wyników w nauce (lenistwo, niesystematyczność, niedbalstwo, brak zdolności);
  • utrudniają współżycie z innymi osobami (agresja, kłótliwość, kłamstwo, nieposłuszeństwo, złośliwość, zazdrość, wulgarność);
  • charakteryzują inne ujemne strony osobowości (nieśmiałość, nerwowość, brak zdolności, chciwość, lekkomyślność, zarozumiałość, roztargnienie);
  • wady fizyczne (mała sprawność fizyczna, brak urody, wady w budowie ciała, wady wzroku i słuchu).

Lista cech pozytywnych składa się z 24 stwierdzeń, a negatywnych z 23 i zawiera sformułowania proste, zrozumiałe nawet dla uczniów młodszych klas.