TEST SAMOOCENY – LISTA PRZYMIOTNIKÓW L.NIEBRZYDOWSKIEGO
TEST SAMOOCENY – LISTA PRZYMIOTNIKÓW L.NIEBRZYDOWSKIEGO
INSTRUKCJA:
Masz przed sobą zestawienia przymiotników określających różne dodatnie i ujemne cechy osobowości. Przeczytaj uważnie i zastanów się, czy i w jakim stopniu cechy te występują u Ciebie. Stopień nasilenia danej cechy zaznacz krzyżykiem w odpowiedniej rubryce.
Lp. |
Cechy pozytywne |
Cecha ta występuje u mnie w stopniu |
|||
b. wysokim |
średnim |
małym |
wcale |
||
1. |
Jestem prawdomówny |
|
|
|
|
2. |
Jestem słowny |
|
|
|
|
3. |
Jestem koleżeński |
|
|
|
|
4. |
Jestem uprzejmy |
|
|
|
|
5. |
Jestem sprawiedliwy |
|
|
|
|
6. |
Jestem wyrozumiały |
|
|
|
|
7. |
Jestem zdolny |
|
|
|
|
8. |
Jestem punktualny |
|
|
|
|
9. |
Jestem ambitny |
|
|
|
|
10. |
Jestem silny fizycznie |
|
|
|
|
11. |
Jestem zdrowy |
|
|
|
|
12. |
Jestem grzeczny |
|
|
|
|
13. |
Jestem odpowiedzialny |
|
|
|
|
14. |
Jestem skromny |
|
|
|
|
15. |
Jestem stanowczy |
|
|
|
|
16. |
Jestem samokrytyczny |
|
|
|
|
17. |
Jestem oszczędny |
|
|
|
|
18. |
Jestem pracowity |
|
|
|
|
19. |
Jestem obowiązkowy |
|
|
|
|
20. |
Jestem odważny |
|
|
|
|
21. |
Jestem sprawny fizycznie |
|
|
|
|
22. |
Jestem zdyscyplinowany |
|
|
|
|
23. |
Jestem ładny |
|
|
|
|
24. |
Mam silną wolę |
|
|
|
|
Lp. |
Cechy negatywne |
Cecha ta występuje u mnie w stopniu |
|||
b. wysokim |
średnim |
małym |
wcale |
||
1. |
Jestem leniwy |
|
|
|
|
2. |
Jestem niedbały |
|
|
|
|
3. |
Jestem niesystematyczny |
|
|
|
|
4. |
Jestem niesamodzielny |
|
|
|
|
5. |
Jestem niezręczny |
|
|
|
|
6. |
Jestem chory |
|
|
|
|
7. |
Jestem niezdarny |
|
|
|
|
8. |
Jestem złośliwy |
|
|
|
|
9. |
Jestem zarozumiały |
|
|
|
|
10. |
Jestem roztargniony |
|
|
|
|
11. |
Jestem zazdrosny |
|
|
|
|
12. |
Jestem chciwy |
|
|
|
|
13. |
Jestem wulgarny |
|
|
|
|
14. |
Jestem niezdyscyplinowany |
|
|
|
|
15. |
Jestem agresywny |
|
|
|
|
16. |
Jestem kłamliwy |
|
|
|
|
17. |
Jestem nieśmiały |
|
|
|
|
18. |
Jestem nerwowy |
|
|
|
|
19. |
Jestem brzydki |
|
|
|
|
20. |
Jestem niezadowolony |
|
|
|
|
21. |
Jestem lekkomyślny |
|
|
|
|
22. |
Jestem niesprawny fizycznie |
|
|
|
|
23. |
Mam wady zmysłów (wzroku, słuchu) |
|
|
|
|
Aby poznać poziom samooceny badanych dzieci zastosowano „Listę przymiotników” (L.Niebrzydowski). Dzieci podczas wypełniania kwestionariusza miały za pomocą krzyżyka określić, w jakim stopniu występuje dana cecha u niego.
Były cztery stopnie natężenia danej cechy:
- stopień bardzo wysoki
- stopień średni
- stopień mały
- brak danej cechy
Poszczególnym stopniom przygotowana była określona liczba punktów, np.: za cechę w stopniu wysokim dziecko zyskało 3 punkty, za cechę w stopniu średnim - 2 punkty, za cechę w stopniu małym - 1 punkt. Za postawiony krzyżyk na stopniu określającym brak danej cechy nie doliczało się żadnego punktu. Podczas obliczania wyników sumuje się poszczególne punkty dotyczące cech pozytywnych i negatywnych. Sumę punktów uzyskanych podczas badania cech pozytywnych przyporządkujemy do odpowiedniego poziomu.
Jeżeli badane dziecko w przypadku cech pozytywnych uzyskało:
- powyżej 40 punktów – wykazało samoocenę zawyżoną
- 20 – 40 punktów – wykazało samoocenę w normie
- poniżej 20 punktów – wykazało samoocenę zaniżoną
W przypadku cech negatywnych jeżeli dziecko uzyskało:
- 0 – 30 punktów – wykazało samoocenę zawyżoną
- 31 – 45 punktów – wykazało samoocenę w normie
- powyżej 45 punktów – wykazało samoocenę zaniżoną
Sam autor oddzielił cechy pozytywne od negatywnych.
Właściwości dodatnie to:
- cechy ułatwiające współpracę z innymi (koleżeńskość, pracowitość, grzeczność, sprawiedliwość, wyrozumiałość, uprzejmość, punktualność);
- cechy ułatwiające zdobywanie wiedzy szkolnej (pracowitość, obowiązkowość, zdyscyplinowanie, silna wola);
- dodatnie cechy fizyczne (sprawność fizyczna, siła, zdrowie, uroda);
- pozostałe dodatnie cechy osobowości (zdolność, inteligencja, odwaga, ambicja, odpowiedzialność, samokrytycyzm, skromność, stanowczość, oszczędność)
Do właściwości ujemnych zaliczył te, które:
- przeszkadzają w osiąganiu zadawalających wyników w nauce (lenistwo, niesystematyczność, niedbalstwo, brak zdolności);
- utrudniają współżycie z innymi osobami (agresja, kłótliwość, kłamstwo, nieposłuszeństwo, złośliwość, zazdrość, wulgarność);
- charakteryzują inne ujemne strony osobowości (nieśmiałość, nerwowość, brak zdolności, chciwość, lekkomyślność, zarozumiałość, roztargnienie);
- wady fizyczne (mała sprawność fizyczna, brak urody, wady w budowie ciała, wady wzroku i słuchu).
Lista cech pozytywnych składa się z 24 stwierdzeń, a negatywnych z 23 i zawiera sformułowania proste, zrozumiałe nawet dla uczniów młodszych klas.