Podsumowanie i wnioski z badań

Po uczestnictwie w zajęciach uczniowie z zaniżoną samooceną uzyskali adekwatną samoocenę.

Badania wykonane kwestionariuszem „Lista przymiotników” (L. Niebrzydowski) po zajęciach kształtujących samoocenę dowiodły, że w cechach postrzeganych jako pozytywne samoocenę w normie uzyskało 6 chłopców oraz 3 dziewczynki. W badaniu cech postrzeganych jako negatywne 6 chłopców oraz 3 dziewczynki uzyskały samoocenę w normie. Celem zajęć było stworzenie uczniom sytuacji, w których przeżywałyby nowe pozytywne doświadczenia emocjonalno – poznawcze. Te sytuacje uczyłyby samopoznania siebie, określania i wydobywania mocnych punktów, akceptacji swoich ograniczeń, jak również rozumienia uczuć własnych i innych ludzi. Podczas zajęć uczniowie dokonywali autoprezentacji, dostrzegali własną wyjątkowość i niepowtarzalność. Uczyli się wypowiadać na temat własnych uczuć. Kształtowali umiejętności akceptacji i tolerancji dla osób różniących się od nich. Przestrzegali zasad wzajemnej współpracy. Wzrastała ich świadomość dotycząca trudności w rozwiązywaniu konfliktów oraz jak ważna dla człowieka jest umiejętność rozwiązywania nieporozumień.

Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w spotkaniach, cieszyli się, że mogą na nie przychodzić. Zajęcia pozwoliły im na odkrycie, swoich mocnych stron oraz docenienie swoich sukcesów, nawet tych drobnych. Odkrywali znaczenie pozytywnego myślenia o sobie i to, że każdy człowiek jest niepowtarzalny. To pozwoliło zaakceptować się takimi, jakimi są i podnieść samoocenę. Wzmocniło wiarę w siebie i swoje możliwości.

Wewnętrzna równowaga osobowości człowieka wymaga względnie stałej i wysokiej samooceny, dobrego mniemania o sobie oraz samoakceptacji. Oczekiwania wobec siebie, są zależne od chwilowych sukcesów i porażek oraz nastrojów, a także od opinii innych ludzi.

Pozytywne emocje, jakie towarzyszyły podczas zajęć, wpłynęły na końcowy wynik samooceny testu „Listy przymiotników”.

W świetle dokonanej analizy ilościowej i jakościowej zmian, jakie nastąpiły u badanych uczniów, po uczestnictwie w zajęciach, można stwierdzić, że w teście „Listy przymiotników” uczniowie uzyskali adekwatną samocenę.

 

Wpływ na pracę szkoły:

Uważam, iż przeprowadzona innowacja pedagogiczna wpłynęła na podniesienie jakości pracy szkoły oraz jej dobry wizerunek. Uległa podwyższeniu wartość procesu dydaktyczno-wychowawczego. Pojawiła się lepsza współpraca: uczeń-nauczyciel, uczeń-uczeń. Nastąpiło wzmocnienie psychoedukacyjne uczniów.