Podnoszenie samooceny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym

                        

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 

Program psychoedukacyjny

 

BARBARA WARDYŃSKA

 

Temat: Podnoszenie samooceny dziecka  z niepełnosprawnością

intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym

 

 

 

 

 

 

 

 

Nazwa szkoły: SPECJALNY OSRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY

Autor: Barbara Wardyńska

Temat: „Podnoszenie samooceny dziecka  z niepełnosprawnością intelektualną w      stopniu lekkim i umiarkowanym”

Przedmiot: Zajęcia z pedagogiem

Rodzaj innowacji: Programowa psychoedukacyjna -  psychoedukacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

Data wprowadzenia: 01.03.2018 roku

Data zakończenia:     10.05.2018 roku

 

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim i umiarkowanym.

Czas realizacji innowacji obejmuje 10 spotkań.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć z pedagogiem raz w tygodniu 30-45 min.

Niniejsza innowacja ma na celu podniesienie samooceny ucznia i wzmocnienie jego poczucia wartości.

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Podnoszenie samooceny dziecka  z niepełnosprawnością intelektualną

w stopniu lekkim i umiarkowanym” jest moją odpowiedzią na zachowanie dziecka wynikające z osobistych doświadczeń oraz jego postawę wobec siebie i świata.

 

 

 

 

 

 

 

 

Opis innowacji:

I Wstęp

Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym  narażony jest na liczne urazy psychiczne. Zachowanie oraz jego postawa wobec siebie   i świata kształtują się w środowisku w którym ono wzrasta i żyje. Niepowodzenia szkolne czy rówieśnicze, lekceważące traktowanie przez dorosłych naruszające niekiedy jego poczucie godności, częste poczucie braku bezpieczeństwa wskutek niepełnego rozumienia poleceń, poczucie zagubienia w nowych i nieznanych sytuacjach, przy silnej potrzebie akceptacji kształtują społeczne zachowanie.

II Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną           w stopniu lekkim i umiarkowanym mających obniżoną samoocenę i poczucie własnej wartości.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

-      podnoszenie samooceny dziecka,

-      kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

-      odkrywanie swoich mocnych stron, ich eksponowanie i rozwijanie.

 

III Cele innowacji

  1. Cel główny:
  • umocnienie poczucia własnej wartości
  • stworzenie okazji do samopoznania i samooceny ucznia,
  • wspomaganie rozwoju psychomotorycznego

 

  1. Cele szczegółowe:
  • poprawa akceptacji samego siebie
  • kształcenie umiejętności  autoprezentacji
  • dostrzeganie własnej wyjątkowości i niepowtarzalności
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat własnych uczuć
  • akceptowanie innych
  • przestrzeganie zasad wzajemnej współpracy
  • podnoszenie świadomości trudności w rozwiązywaniu konfliktów
  • kształtowanie wyrozumiałości i tolerancji dla osób różniących się od niego.

 

IV Metody i formy pracy

METODY PRACY AKTYWIZUJĄCE

  • gry i zabawy dydaktyczne
  • dyskusja dydaktyczna
  • burza mózgów
  • drama
  • symulacje

FORMY PRACY

  • indywidualna
  • grupowa
  • zbiorowa

Nauczyciel Barbara Wardyńska co tydzień realizuje następujące zadania:

Pierwszy etap innowacji, to tworzenie grupy.

Prowadzenie ćwiczeń służących wzajemnemu poznaniu, dające szanse wszystkim jej członkom, w zaprezentowaniu swoich upodobań czy predyspozycji. Nauczą się wyrażać siebie, wywierać wzajemny wpływ, rozwiązywać problemy.

Następnym tematem jest samopoznanie. Umiejętność wglądu we własną osobowość.

Ćwiczenia zbieżne z potrzebami i zainteresowaniami młodzieży.

Kolejnym etapem będzie wzmocnienie poczucia własnej wartości dziecka, poprzez wartościowanie różnych aspektów obrazu siebie wyrażania samooceny ( wyglądu zewnętrznego, zdolności, umiejętności, cech charakteru).

Okazane zainteresowanie, pochwała, powierzenie odpowiedzialnego zadania, stawianie realistycznych wymagań – to środki budowania zaufania uczniów do samych siebie.

Ćwiczenia uczą jak konstruować i realizować program pracy nad własnym rozwojem. Służą rozwijaniu poczucia sprawstwa, poszerzeniu świadomości wpływu na otoczenie, swoje życie i własny rozwój oraz kształtowania zaradności życiowej.

Ćwiczenia koncentrują się na nauce relaksu, sposobie wyrażania i przeżywania uczuć.

Budowanie zaufania, które ma miejsce podczas wszystkich spotkań, daje nam rozeznanie o samopoczuciu uczestników pod koniec realizacji innowacji.

 

Uczeń:

  • kształtuje poczucie własnej wartości,
  • umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
  • odkrywania swoich mocnych stron

 

V Przewidywane osiągnięcia

Uczeń:

  • Dostrzega własną wyjątkowość i niepowtarzalność.
  • Potrafi rozpoznać i nazywać uczucia przeżywane przez innych.
  • Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę.
  • Rozumie co to jest osamotnienie.
  • Potrafi kształtować myślenie twórcze.
  • Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę.

Nauczyciel:

  • Wzrośnie moja umiejętność komunikacji interpersonalnej.
  • Poszerzę swoją wiedzę metodyczną i merytoryczną.
  • Umiejętności wpłyną na podniesienie poziomu zajęć.

 

VI Tematyka zajęć

Podstawy teoretyczne zajęć zostały zaczerpnięte z podręczników, mówiących nam o psychospołecznym  rozwoju dzieci.

SPOTKANIE I:                      Poznajmy się

SPOTKANIE II:                     Rozpoznajemy i nazywamy uczucia     

SPOTKANIE III:                    Określenie swojego wyglądu zewnętrznego

SPOTKANIE IV:                   Jesteśmy niepowtarzalni

SPOTKANIE V:                     Moje sukcesy

SPOTKANIE VI:                   Przeżywamy sytuacje trudne

SPOTKANIE VII:                  Jestem atrakcyjny

SPOTKANIE VIII:                 Moje lęki i niepokoje

SPOTKANIE IX:                   W walce ze stresem

SPOTKANIE X:                     Moje samopoczucie w grupie

 

VII Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

- Test samooceny – „Listę przymiotników Niebrzydowskiego”

Szczegółowa analiza wyników testu samooceny pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

 VIII Spodziewane efekty

W pracy pedagogicznej należy uwzględnić systematyczną pracę w zaburzonych obszarach przez stosowanie zajęć z psychoedukacji. Podstawowym warunkiem zabiegów rewalidacyjnych powinna być postawa akceptująca ucznia, takim jakie jest. Serdeczny stosunek i przychylne nastawienie do ucznia stworzy klimat zaufania i swobody oraz rozładuje napięcie emocjonalne. Ważnym zadaniem jest stworzenie sytuacji bliskich i dostępnych jego naturze, umożliwiających osiągnięcie sukcesu. Duże znaczenie ma terapeutyczne wzmocnienie poprawnych zachowań, zauważanie nawet niewielkich osiągnięć, wyróżnienie nieśmiałych, powierzenie stałych obowiązków.

Wpływ na uczniów:

  • spodziewanym efektem innowacji jest ukształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
  • wzmocnienie wiary w siebie i swoje możliwości.

Wpływ na pracę szkoły:

  • dobry wizerunek szkoły
  • wartość procesu dydaktyczno-wychowawczego uległa podwyższeniu
  • podniesienie jakości pracy szkoły
  • wzmocnienie psychoedukacyjne uczniów
  • lepsza współpraca: uczeń – nauczycel, uczeń – uczeń

 

 

IX Podsumowanie

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z systematycznej pracy nad zaburzonymi obszarami wyrażającymi się brakiem poczucia własnej wartości, zaniżeniu samooceny, nieumiejętnością wyrażania uczuć i odreagowania emocjonalnego przez stosowanie programów psychoedukacyjnych.

 

Bibliografia:

Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1998); polubić szkołę, Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, Wsip, W-wa

Hamer H. 91994); Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, VEDA, W-wa

Jachimska M. (1994); Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, UNUS, Wałbrzych

Kołodziejczyk A., Czemierowska E. 91993); Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla klas I-III, EDUKATIO, Kraków

Pileccy W.J. (1996); Stymulacja psychoruchowego roawoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej. WSP, Kraków

Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Kołodziejczyk T. (2000); Spójrz inaczej, Wyd. ATE s.c. Starachowice

Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Kołodziejczyk T. (2001); Spójrz inaczej, Wyd. ATE s.c. Starachowice

Chomczyńska – Maliszkiewicz M., Pankowska D. (1995); Polubić szkołę, WSiP, W-wa

Obuchowska I. (red), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, W-wa (1995)