„Planeta Ziemia przedstawiona w liczbach”
Innowacja pedagogiczna
„PLANETA ZIEMIA PRZEDSTAWIONA W LICZBACH”
Innowacja programowo – metodyczna
Wstęp
Bodźcem do opracowania innowacji stały się refleksje dotyczące analizy wyników egzaminów gimnazjalnych w naszych oddziałach gimnazjalnych. W celu podniesienia jakości kształcenia w zakresie przedmiotów matematyczno – przyrodniczych postanowiliśmy stworzyć innowacyjny program, który usystematyzuje i ugruntuje wiedzę i umiejętności uczniów klasy III gimnazjum i VIII klasy szkoły podstawowej. Program innowacyjnych zajęć ma na celu poznanie różnych metod i technik rozwiązywania zadań egzaminacyjnych oraz uwierzenia we własne siły i to, że dobre przygotowanie daje gwarancję sukcesu. W ciągu pracy z uczniami zauważyliśmy, że nasi uczniowie mają olbrzymie problemy z wykazaniem się wiadomościami i umiejętnościami matematycznymi. Braki te w dużym stopniu utrudniają naukę innych przedmiotów bazujących na matematyce takich jak: fizyka, geografia, chemia. Duże problemy stwarza również uczniom planowanie własnego uczenia się, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy, dostrzeganie, porządkowanie i wykorzystanie informacji przedstawionych w różnej formie (tabele, mapy, wykresy, rysunki, tekst), stosowanie w praktyce zdobytej wiedzy.
Adresaci programu
W innowacji wezmą udział uczniowie klasy III Gimnazjum i VIII klasy szkoły podstawowej.
Sposób i okres realizacji
Program zakłada realizację celów poprzez zajęcia dodatkowe dla klasy III Gimnazjum i VIII klasy szkoły podstawowej z matematyki i geografii. Zajęcia prowadzone będą raz w miesiącu. Rozwiązywane w ramach zajęć różnorodne zadania z matematyki i geografii pozwolą uczniom utrwalić teorię, wzory, tworzyć strategię rozwiązywania problemu i przedstawiać proste rozumowania. W ramach zajęć będziemy zwracać uczniom uwagę na ważne w czasie pisania egzaminu elementy (liczbę zadań zamkniętych i otwartych, punktację zadań otwartych, sposób zapisywania zadań otwartych, czas trwania egzaminu).
Innowacyjność polegać będzie na wykorzystaniu metody jaką jest nauka przez działanie, zastosowaniu nowoczesnych narzędzi i technologii informatycznych w tym platformy internetowej Quizizz i Kahoot.
Innowacja została opracowana aby wzbogacić ofertę edukacyjną. Program skonstruowano tak, aby uczeń miał możliwość ugruntowania wcześniej zdobytych umiejętności.
Innowacja trwać będzie przez 5 miesięcy /do egzaminu próbnego/ i ma formę co miesięcznego konkursu dla uczniów III klasy gimnazjum i VIII klasy szkoły podstawowej. Polega na samodzielnym rozwiązywaniu testów matematyczno – geograficznych poprzez platformę internetową Quizizz i Kahoot. Zadania tworzyć będą nauczyciele geografii i matematyki. Uczniowie podczas konkursu rozwiązywać będą zadania na swoich urządzeniach - smartfonach, tabletach lub laptopach. W finale wezmą udział uczniowie z największą ilością punktów. Za aktywny udział otrzymywać będą różne nagrody.
Innowacja będzie realizowana przez 2 nauczyciel: matematyki i geografii w ramach zajęć dodatkowych. Realizacja przewidziana metodami aktywnymi, w tym m. in. z wykorzystaniem bezpiecznych mediów elektronicznych i platformy. Poprzez wykorzystanie na zajęciach technologii informacyjno –komunikacyjnych tabletów możliwe będzie większe zaangażowanie uczniów i przyswojenie przez nich w bardziej atrakcyjny sposób treści z zakresu podstawy programowej z matematyki i geografii.
Pracując z tabletem można uwzględnić indywidualne potrzeby ucznia. Zajęcia z tabletami są niezwykle ciekawe, motywujące i atrakcyjne. W czasie zajęć będą wykorzystywane dostępne programy edukacyjne typu: Quizizz, Kahoot, bezpłatne aplikacje edukacyjne zamieszczone w Internecie oraz szereg innych podnoszących efektywność uczenia się i nauczania.
Rozwijanie postawy intelektualnej wyrażającej się w twórczym, logicznym i krytycznym myśleniu, samodzielnym pokonywaniu trudności i matematycznym analizowaniu zjawisk zachodzących w otaczającym świecie; poznanie nowoczesnych metod pracy i zdobywania wiedzy poprzez stosowanie na lekcjach matematyki programów komputerowych wspomagających zapamiętywanie i rozwijanie wiedzy; rozwijanie umiejętności wykorzystywania matematyki w życiu codziennym.
Cele ogólne:
Cele ogólne i szczegółowe naszego programu innowacyjnego wynikają z programów
nauczania „Matematyka z plusem” „Matematyka z kluczem”, Puls Ziemi” i „Planeta Nowa” oraz podstawy programowej dla III i VIII etapu kształcenia (matematyka, geografia).
Ogólne cele edukacyjne:
Innowacja została skonstruowana, aby uczniowie mieli możliwość:
- wyrównywania braków w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych,
- zbudowania poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i umiejętności,
- rozwijania zdolności myślenia twórczego, rozwijania umiejętności wnioskowania oraz stawiania i weryfikowania hipotez,
- nauczenia się dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie,
- kształtowania umiejętności stosowania schematów, symboli literowych, rysunków i wykresów w sytuacjach związanych z życiem codziennym,
- rozwijania umiejętności interpretowania danych i czytania ze zrozumieniem.
Szczegółowe cele edukacyjne:
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań problemowych,
- kształcenie umiejętności odczytywania i interpretowania innych niż tekstowe źródeł informacji, np. z wykresów, schematów, map, diagramów, itp,
- kształcenie orientacji przestrzennej,
- doskonalenie umiejętności stosowania wiedzy w praktyce np.: w obliczeniach procentowych, posługiwaniu się jednostkami miar, stosowania własności działań oraz lepszego zrozumienia współczesnego świata i swojego w nim miejsca,
- uczenie się współpracy w zespole, wzajemnej pomocy, przestrzegania reguł, współodpowiedzialności za sukcesy i porażki,
- kształcenie takich cech jak: rzetelność, dociekliwość, wytrwałość, upór w dążeniu do celu, systematyczność, samokontrola,
- kształcenie pozytywnego stosunku do aktywności intelektualnej.
Sposób realizacji – metody i formy
Najlepszym środkiem do realizacji zaplanowanych celów jest rozwiązywanie zadań problemowych, które rozwijają i doskonalą myślenie, uczą rozumowania oraz pobudzają wyobraźnię. Na zajęciach stosować będziemy różne formy pracy: indywidualną i grupową. Podczas pracy grupowej uczniowie będą się uczyć dobrej organizacji pracy, komunikowania się i argumentowania. Praca indywidualna zmusza do sprawdzania własnych możliwości i określenia swoich mocnych i słabych stron.
Wykorzystane metody i środki dydaktyczne:
Metody:
- pogadanka poszukująca;
- podająca;
- problemowa;
- praca z tekstem matematycznym;
- dyskusja;
- ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem smar fonów i platformy edukacyjnej Quizizz, Kahoot ;
Środki dydaktyczne:
- podręczniki, zeszyty ćwiczeń,
- tablica interaktywna,
- tablety, smart fony, laptopy,
- programy komputerowe.
Zakres treści. Harmonogram działań.
Treści programowe realizowane w ramach korelacji międzyprzedmiotowej (matematyka, geografia):
Dział |
Temat |
Planowane osiągnięcia w zakresie umiejętności i wiedzy:
|
Data
|
Skala ,mapa |
Podobieństwo figur: - figury podobne, figury przystające, skala podobieństwa, - pola figur podobnych (obliczanie powierzchni rzeczywistej znając skalę). - prędkość, droga, czas - jednostki długości-zamiana jednostek, przeliczanie jednostek długości - działania na liczbach • Skala mapy. - przekształcanie skali mapy, - obliczanie odległości rzeczywistej i odległości na mapie, - obliczanie powierzchni rzeczywistej znając skalę mapy. |
Na zajęciach matematyki zostaną wprowadzone zadania o treści geograficznej dotyczące przeliczania jednostek, skali mapy, odległości rzeczywistej i odległości na mapie.
Na zajęciach z geografii bazujemy na wiadomościach z matematyki (przeliczanie skali, obliczanie powierzchni i odległości na mapie i w rzeczywistości).
|
pażdziernik |
Wartość względna , wartość bezwzględna |
- Liczby wymierne i działania na nich, przykłady wykorzystania kalkulatora, - porównywanie liczb wymiernych własności - Przybliżenia dziesiętne liczb rzeczywistych, przykłady liczb niewymiernych. - wartość bezwzględna • Mapa – umiejętności czytania, interpretacji i posługiwania się mapą. • Czytamy mapę - wysokość bezwzględna i względna, - średnia temperatura, amplituda temperatury. |
Na zajęciach uczniowie stosują ze zrozumieniem terminy: „wysokość względna” i „wysokość bezwzględna”. Obliczają średnią roczną amplitudę temperatury powietrza oraz średnią roczną temperaturę powietrza. |
listopad |
Wymiary ziemi ,układ Słoneczny
Diagramy i wykresy |
• Działania na liczbach - działania na liczbach rzeczywistych. - notacja wykładnicza, - potęgowania, pierwiastki i ich podstawowe własności. - średnia arytmetyczna liczb, -bryły obrotowe, - Obwód i pole wielokąta, pole koła i długość okręgu - elementy statystyki : zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych. - Doświadczenia losowe • Zależność między ruchem obrotowym Ziemi a rachubą czasu. - obliczanie czasu miejscowego i strefowy. Czytanie informacji, diagramów, wykresów i map. • Czytamy mapę - średnia temperatura, amplituda temperatury.
|
Na zajęciach uczniowie doskonalą rachunek na liczbach. Utrwalają wzory na pola i obwody figur płaskich i przestrzennych i stosują je w zadaniach o treści matematyczno -geograficznej. Analizują wykresy, diagramy, klimatogramy i mapy. Uczniowie analizują i interpretują wykresy, tabele, mapy tematyczne. Analizują wykresy liniowe i słupkowe przebiegu temperatury i opadów w ciągu roku w strefach klimatycznych. Potrafią korzystajać z danych liczbowych, porównują planety Układu Słonecznego. Podają wymiary Ziemi oraz główne cechy jej kształtu. Potrafią wykazać różnicę między elipsoidą, a geoidą. |
grudzień |
Ruch obrotowy, Ruch Obiegowy, czas |
-procenty i ich zastosowania praktyczne, - jednostki czasu, przeliczanie jednostek , obliczenia kalendarzowe - bryły obrotowe, obliczanie pól powierzchni i objętości brył.
- Zależność między ruchem obrotowym Ziemi a rachubą czasu. - obliczanie czasu miejscowego i strefowy.
|
Uczniowie rozwiązują zadania procentowe, stosują procenty w praktyce, w życiu codziennym, • oblicza kąt, o jaki obraca się Ziemia w określonym czasie • oblicza czas słoneczny i strefowy danego miejsca na podstawie jego położenia matematyczno-geograficznego Utrwalają pojęcia: - związane z ruchem obrotowym Ziemi, - strefami czasowymi, - statystyką. Uczniowie obliczają różnicę czasu miejscowego słonecznego między dwoma miastami z dokładnością do 1 min.
|
styczeń |
Siatka geograficzna, Współrzędne geograficzne |
- prostokątny układ współrzędnych. - zaznaczanie i odczytywanie współrzędnych punktów, - obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych, - twierdzenie Pitagorasa w układzie współrzędnych -wykres funkcji, jej miejsca zerowe - działania na liczbach rzeczywistych • Określanie współrzędnych geograficznych: - szerokość i długość geograficzna. |
Uczniowie odczytują współrzędne geograficzne na globusie oraz określają położenie matematyczno – geograficzne punktów i obszarów na mapie. Odszukują obiekty na mapie na podstawie podanych współrzędnych geograficznych. Wykazują różnicę pomiędzy siatką kartograficzną, a geograficzną.
Obliczają odległość (rozciągłość południkową) między dwoma punktami na mapie, korzystając z zależności 1° – 111,2 km.
|
luty |
Oczekiwane efekty:
Planowane osiągnięcia w zakresie umiejętności i wiedzy z matematyki:
Uczeń:
- wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych,
- stosuje terminy i pojęcia matematyczne,
- posługuje się własnościami figur,
- odczytuje i operuje informacjami przedstawionymi w różnej formie,
- posługuje się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych,
- posługuje się funkcjami (wskazuje zależności funkcyjne, opisuje funkcje za pomocą wzorów, wykresów i tabel, analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski),
- stosuje zintegrowaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów,
- potrafi posługiwać się jednostkami miar,
- umie operować procentami,
- potrafi obliczać pola figur i brył, objętość brył.
Planowane osiągnięcia w zakresie umiejętności i wiedzy z geografii:
Uczeń:
- sprawnie posługuje się różnorodnymi umiejętnościami geograficznymi.
- potrafią szukać w różnych źródłach, gromadzić i interpretować różnego typu informacje geograficzne.
- korzysta z różnych źródeł informacji z wykorzystaniem techniki komputerowej.
- rozumie specyfikę zjawisk fizycznych zachodzących na Ziemi.
- zna i rozumie istniejące problemy społeczno - gospodarcze na świecie.
- potrafi dokonać oceny dotychczasowych osiągnięć gospodarczych Polski.
Środki, materiały, sprzęt
W realizacji innowacji zostanie wykorzystany sprzęt szkolny: rzutnik multimedialny, tablica multimedialna, laptopy, tablety, smarfony. Zostaną wykorzystane materiały pobrane z Internetu oraz z biblioteki szkolnej i publicznej. Wykorzystane zostaną podręczniki, zeszyty ćwiczeń
Sposób oceny
Opis założonych osiągnięć ucznia:
- uczeń rozwiązuje samodzielnie zadania i ocenia jaki procent zadań potrafi samodzielnie rozwiązać,
- uczeń pracuje samodzielnie z interaktywnymi programami komputerowymi i kontroluje liczbę koniecznych wskazówek i objaśnień z których musi korzystać,
- uczeń wykonuje zadania domowe wg. instrukcji z podręcznika i zeszytu ćwiczeń,
- uczeń rozwiązuje testy egzaminacyjne i porównuje swoje osiągnięcia z nakładem włożonej pracy (rozwiązane testy mogą być także dla nauczyciela źródłem wiedzy o osiągnięciach ucznia).
Nauczyciel obserwuje pracę uczniów w zespole podczas rozwiązywania zadań i problemów, zbiera informację o ich wiedzy, umiejętnościach współpracy i zaangażowaniu, przygotowuje informację zwrotną dla każdego ucznia o jego mocnych i słabych stronach.
Ewaluacja
Ewaluacja będzie przeprowadzona dwukrotnie:
• próbny egzamin z matematyki i geografii grudzień 2018 lub styczeń 2019
• egzamin z matematyki i geografii kwiecień 2019