Podsumowanie - lekcja otwarta dla rodziców
Dziadoń Wojciech 02.06.2017r.
Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w kl. IV-V SP /podsumowanie przeprowadzonej innowacji pedagogicznej /
Temat: „Najlepiej ćwiczymy razem - kształtowanie pozytywnych postaw prospołecznych z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne”.
Ćwiczenia na podłodze, ćwiczenia oparte na relacji „z”, „przeciwko” i „razem” i ćwiczenia kreatywne oraz ćwiczenia z użyciem przedmiotów.
Uczestnicy zajęć: uczniowie klasy IV-V SP, rodzice uczniów,
Cele zajęć:
Rozwijanie poprzez ruch:
- świadomości własnego ciała,
- świadomości przestrzeni i działania w niej,
- poczucia bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego,
- umiejętności komunikacji i współpracy,
Metody:
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
Elementy Pedagogiki Zabawy.
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Pomoce dydaktyczne:
- odtwarzacz CD/laptop, płyty CD „W co się bawić z dziećmi?”,
- chusta animacyjna
- koce
PRZEBIEG ZAJĘĆ |
ZESTAW ĆWICZEŃ |
UWAGI |
Powitanie |
- Piosenka „Witaj” - Powitanie wybranych części ciała - paluszkami, stopami, plecami, głowami, łokciami, każdy z każdym - siedząc w kręgu. |
5’ |
Ćwiczenia na podłodze |
- Moje – Twoje – siedzą w parach naprzeciwko siebie i wykonują poszczególne czynności: kładą rękę na głowie, potem na głowie partnera, wskazują palcem swoje czoło, a potem czoło partnera, mruganie jednym okiem, dotykanie swojego nosa, a potem nosa partnera, chwytają się za ucho, a potem ucho partnera, poklepują swoje kolano, a potem kolano partnera, masują łydki, głaszczą uda, klepią się po brzuchu, poprawiają fryzurę. - Turlanie się – wszyscy leża na podłodze i turlają się we wskazanym kierunku. - Bączek – siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi, odpychają się rękoma próbują się obrócić wokół własnej osi. - Raki – odpychając się nogami przesuwają się na plechach po podłodze. |
5` |
Ćwiczenia oparte na relacji „z”, „przeciwko” i „razem”. |
- Chodzenie, bieganie na „sztywnych” nogach - Chodzenie, bieganie na „gumowych” nogach - Samolot - bieganie po sali z rozłożonymi na boki rękami - Polowanie – dzieci i rodzice chodzą po sali (skradają się), wypatrują zwierząt. - Prowadzenie ślepca - tajna droga na posiłek (na zmianę) - Spychacz – dzieci z rodzicami w parach siedzą plecami do siebie próbują na przemian przesunąć się do przodu. - Piłowanie drewna – dzieci na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymają się za ręce. - Mosty/domki – w klęku podpartym dzieci i rodzice tworzą ze swoich ciał domki i mosty. Pozostałe dzieci przechodzą pod (dołem) i nad (górą). - Mumia – cała grupa jednocześnie unosi leżącą osobę - Wagoniki – kierowcy, dzieci siedzą na podłodze trzymają ręce przed sobą tak, jakby trzymali kierownicę, poruszają się pomagając sobie tylko nogami. Podczas mijania innych kierowców witają się z nimi lub im machają. |
5` |
Ćwiczenia kreatywne oraz ćwiczenia z użyciem przedmiotów |
- Huśtawka – rodzice trzymają koc unoszą jedną osobę nad podłogę kołyszą je na boki. - Obręcze – dzieci przechodzą przez zrolowany koc - Podróże na kocu – na kocu siedzi jedna osoba druga ciągnie koc po podłodze. - Wyspy – dzieci skaczą z koca/wyspy na wyspę. - Wielka Szyba – dzieci i rodzice przenoszą naciągnięty koc nadając mu kształt szyby. - Wachlowanie – wysoko i nisko – wszyscy jednocześnie podnoszą wysoko chustę a następnie opuszczają. - Wywoływanie osób – kiedy chusta jest wysoko wywołane osobę przebiegają pod nią. - Bieganie z chustą – biegają po obwodzie koła unoszą i opuszczają chustę. - Potwór z Loch Ness wciąga pod chustę dzieci – i następuje zamiana ról. - Róża – dzieci i rodzice idąc wolno w jednym kierunku owijają nią siedzące w środku dziecko, na znak energicznie rozwijają chustę. - Naleśniki – dzieci i rodzice zawijają jednego ucznia, który potem próbuje się sam wydostać. - Ćwiczenia porządkowe – wszyscy składają koc lub chustę animacyjną. |
7` |
Ćwiczenia relaksacyjne
|
- Uczestnicy zajęć, leżą, głęboko oddychają. - Przeciąganie się – jak najwyżej i jak najszerzej. - Plażowanie : uczestnicy zajęć leżą na brzuchu, machają nogami ugiętymi w kolanach, klaszczą stopami, przyjmując pozycję, w jakich lubią leniuchować. - Masażyk. Pizza |
4` |
Pożegnanie |
- Iskierka - uczestnicy zajęć siedząc, tworzą krąg. Trzymając się za dłonie, dzielą się wrażeniami z zajęć. Na pożegnanie prowadzący wysyła iskierkę. |
2` |