Podsumowanie - lekcja otwarta dla rodziców

 

Dziadoń Wojciech                                                                                                                               02.06.2017r.                                                                                                        

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców w kl. IV-V SP /podsumowanie przeprowadzonej innowacji pedagogicznej /

Temat: „Najlepiej ćwiczymy razem - kształtowanie pozytywnych postaw prospołecznych z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne”.
Ćwiczenia na podłodze, ćwiczenia oparte na relacji „z”, „przeciwko” i „razem” i ćwiczenia kreatywne oraz ćwiczenia z użyciem przedmiotów.

Uczestnicy zajęć: uczniowie klasy IV-V SP, rodzice uczniów,

Cele zajęć:

Rozwijanie poprzez ruch:

  • świadomości własnego ciała,
  • świadomości przestrzeni i działania w niej,
  • poczucia bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego,
  • umiejętności komunikacji i współpracy,

Metody:

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,

Elementy Pedagogiki Zabawy.

Formy pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

Pomoce dydaktyczne:

  • odtwarzacz CD/laptop, płyty CD „W co się bawić z dziećmi?”,
  • chusta animacyjna
  • koce

PRZEBIEG ZAJĘĆ

ZESTAW ĆWICZEŃ

UWAGI

 

Powitanie

- Piosenka „Witaj”

- Powitanie wybranych części ciała - paluszkami, stopami, plecami, głowami, łokciami, każdy z każdym - siedząc w kręgu.

 

5’

 

 

 

 

Ćwiczenia

 na

podłodze

- Moje – Twoje – siedzą w parach naprzeciwko siebie i wykonują poszczególne czynności: kładą rękę na głowie, potem na głowie partnera, wskazują palcem swoje czoło, a potem czoło partnera, mruganie jednym okiem, dotykanie swojego nosa, a potem nosa partnera, chwytają się za ucho, a potem ucho partnera, poklepują swoje kolano, a potem kolano partnera, masują łydki, głaszczą uda, klepią się po brzuchu, poprawiają fryzurę.

- Turlanie się – wszyscy leża na podłodze i turlają się we wskazanym kierunku.

- Bączek – siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i  lekko uniesionymi, odpychają się rękoma próbują się obrócić wokół własnej osi.

- Raki – odpychając się nogami przesuwają się na plechach po podłodze. 

 

 

 

 

 

5`

 

 

 

 

 

Ćwiczenia oparte na relacji „z”, „przeciwko” i „razem”.

- Chodzenie, bieganie na „sztywnych” nogach

- Chodzenie, bieganie na „gumowych” nogach

- Samolot -  bieganie po sali z rozłożonymi na boki rękami

- Polowanie – dzieci i rodzice chodzą po sali (skradają się), wypatrują zwierząt.

- Prowadzenie ślepca - tajna droga na posiłek (na zmianę)

- Spychacz – dzieci z rodzicami w parach siedzą plecami do siebie próbują na przemian przesunąć się do przodu.

- Piłowanie drewna – dzieci na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymają się za ręce.

- Mosty/domki – w klęku podpartym dzieci i rodzice tworzą ze swoich ciał domki i mosty. Pozostałe dzieci przechodzą pod (dołem) i  nad (górą).

- Mumia – cała grupa jednocześnie unosi leżącą osobę

- Wagoniki – kierowcy, dzieci siedzą na podłodze trzymają ręce przed sobą tak, jakby trzymali kierownicę, poruszają się pomagając sobie tylko nogami. Podczas mijania innych kierowców witają się z nimi lub im machają.

 

 

 

 

 

5`

 

 

 

 

Ćwiczenia kreatywne oraz ćwiczenia z użyciem przedmiotów

- Huśtawka – rodzice trzymają koc unoszą jedną osobę nad podłogę kołyszą je na boki.

- Obręcze – dzieci przechodzą przez zrolowany koc

- Podróże na kocu – na kocu siedzi jedna osoba druga ciągnie koc po podłodze.

- Wyspy – dzieci skaczą z koca/wyspy na wyspę.

- Wielka Szyba – dzieci i rodzice przenoszą naciągnięty koc nadając mu kształt szyby.

- Wachlowanie – wysoko i nisko – wszyscy jednocześnie podnoszą wysoko chustę a następnie opuszczają.

- Wywoływanie osób – kiedy chusta jest wysoko wywołane osobę przebiegają pod nią.

- Bieganie z chustą – biegają po obwodzie koła unoszą i opuszczają chustę.

- Potwór z Loch Ness wciąga pod chustę dzieci – i następuje zamiana ról.

- Róża – dzieci i rodzice idąc wolno w jednym kierunku owijają nią siedzące w środku dziecko, na znak energicznie rozwijają chustę.

- Naleśniki – dzieci i rodzice zawijają jednego ucznia, który potem próbuje się sam wydostać.

- Ćwiczenia porządkowe – wszyscy składają koc lub chustę animacyjną.

 

 

 

 

 

7`

 

Ćwiczenia relaksacyjne

 

- Uczestnicy zajęć, leżą, głęboko oddychają.

- Przeciąganie się – jak najwyżej i jak najszerzej.

- Plażowanie : uczestnicy zajęć leżą na brzuchu, machają nogami ugiętymi w kolanach, klaszczą stopami, przyjmując pozycję, w jakich lubią leniuchować.

- Masażyk. Pizza

 

 

4`

 

Pożegnanie

- Iskierka - uczestnicy zajęć siedząc, tworzą krąg. Trzymając się za dłonie, dzielą się wrażeniami z zajęć. Na pożegnanie prowadzący wysyła iskierkę.

 

2`