Lekcja 7 - ćwiczenia „z”, „przeciwko” i „razem”
Dziadoń Wojciech 20.04.2017
KONSPEKT LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KL. IV-V SP
Temat: „Najlepiej ćwiczymy razem - kształtowanie pozytywnych postaw prospołecznych z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne”. lekcja 7 – ćwiczenia oparte na relacji „z”, „przeciwko” i „razem”.
Liczba ćwiczących: 7
Cele:
Rozwijanie poprzez ruch
- zaufania do samego siebie,
- świadomości własnego ciała,
- świadomości przestrzeni i działania w niej,
- poczucia bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego,
- umiejętności komunikacji i współpracy,
- twórczego podejścia do rozwiązywania różnorodnych sytuacji.
Metody:
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
Elementy Pedagogiki Zabawy.
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Pomoce dydaktyczne:
- płyty CD „W co się bawić z dziećmi?”
- odtwarzacz CD.
PRZEBIEG ZAJĘĆ |
ZESTAW ĆWICZEŃ |
UWAGI |
Powitanie
|
- Piosenka „Dobrze, że jesteś” - Powitanie wybranych części ciała (każdy z każdym) - Stojąc w kręgu |
5’ |
Ćwiczenia oparte na relacji „z”, „przeciwko” i „razem”. |
- Spacery – spacerowanie z partnerem i powtarzanie jego ruchy jak jego cień. - Podskoki – nad partnerem lezącym na brzuchu na podłodze - Tor przeszkód – dzieci na przemian w klęku podpartym i w pozycji leżącej tworzą tor przeszkód. Dzieci przechodzą nad leżącymi i przeczołgują się pod osobami klęczącymi. - Wiadukt – dzieci w klęku podpartym obok siebie, tworzą tunel. Jedno dziecko próbuje przeciągnąć się rękami po plecach współćwiczących. - Plecami do siebie – partnerzy na przemian przerzucają ciężar ciała z jednej osoby na druga/ - Raki – wszyscy leżą na plecach na podłodze, z nogami ugiętymi w kolanach, poruszają się do tyłu. - Wagoniki II – kierowcy – dzieci siedzą na podłodze trzymając ręce przed sobą, tak jakby trzymali kierownice i poruszają się po podłodze używając tylko nóg. - Spychacz III – dzieci przesuwają nogami współpartnera. - Fotelik III – kołysanie dziecka na boki, poruszanie się z nim w przód i tył. - Wycieczka – dzieci w parach, dwójkach lub trójkach trzymają za dłonie i nadgarstki lekko ciągną się po podłodze. - Huśtawka – dzieci trzymają się za ręce unoszą jedną osobę nad podłogę kołyszą je na boki. - Piłowanie drewna – dzieci na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymają się za ręce. - Ślizgawka (poruszanie się pojedynczo, w parach - na pośladkach, na brzuchu, na plecach) - Turlanie – toczenie się po nogach partnera - Prowadzenie ślepca - tajna droga na posiłek (na zmianę) - Przygniatanie – partner leży na dziecku w poprzek jego ciała i zachęca je do wyczołgania się spod spodu - Więzienie – ramiona i nogi starszego partnera chwytają dziecko mocno się na nim zaciskają- „więzień próbuje wyjść na zewnątrz - Serce dzwonu – dwie osoby stoją zwrócone do siebie twarzami i „podają” sobie osobę stojącą między nimi
|
10’
|
Ćwiczenia relaksacyjne
|
Uczestnicy zajęć, leżą, głęboko oddychają. Masaż – „Pieczemy bułeczki” (zmiana ról z partnerem ćwiczącym) |
5`
|
Pożegnanie |
Piosenka na koniec zajęć „Cicho, cicho” Na pożegnanie prowadzący wysyła iskierkę. |
2` |