Lekcja 3 - ćwiczenia na podłodze

 

 

Dziadoń Wojciech                                                                                               20.03.2017                                                                                                       

 

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KL. IV-V SP

 

Temat: „Najlepiej ćwiczymy razem - kształtowanie pozytywnych postaw prospołecznych z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne” lekcja 3 – ćwiczenia na podłodze.

 

Liczba ćwiczących: 7

Cele:

Rozwijanie poprzez ruch

  • zaufania do samego siebie,
  • świadomości własnego ciała,
  • świadomości przestrzeni i działania w niej,
  • poczucia bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego,
  • umiejętności komunikacji i współpracy,
  • twórczego podejścia do rozwiązywania różnorodnych sytuacji.

 

Metody:

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,

Elementy Pedagogiki Zabawy.

 

Formy pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

 

Pomoce dydaktyczne:

  • płyty CD „W co się bawić z dziećmi?”,
  • odtwarzacz CD.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

ZESTAW ĆWICZEŃ

UWAGI

Powitanie

 

- Piosenka „czy jesteś z nami?”

- przywitanie: iskierka – meksykańska fala

3’

 

Ćwiczenia

świadomości

ciała

i przestrzeni

Lustro - Moje – Twoje – siedzą w parach naprzeciwko siebie i wykonują poszczególne czynności:

- kładą rękę na głowie, potem na głowie partnera,

- wskazują palcem swoje czoło, a potem czoło partnera

- mruganie jednym okiem

- dotykanie swojego nosa, a potem nosa partnera

- chwytają się za ucho, a potem ucho partnera

- poklepują swoje kolano, a potem kolano partnera,

- masują łydki, głaszczą uda

- klepią się po brzuchu

- poprawiają fryzurę

Napinanie rozluźnianie mięsni rąk i nóg w pozycji leżącej. Dzieci „przyklejają się” rękoma, nogami i głową do podłogi.

Wystukiwanie rytmu – wszyscy leżą „w rozsypce” na podłodze. Jedna osoba wystukuje dowolny rytm wybraną przez siebie częścią ciała.

Koncert – zmiana pogody. Dzieci leżą naprzeciwko siebie jedna osoba stuka o podłogę, a druga przykłada do niej ucho.

Wagoniki – małe wagony i pociąg. Dzieci siedzą na podłodze tworząc „foteliki-wagoniki”, pary łączą się w czwórki i poruszają się w przód i w tył, kołyszą się a na końcu przewracają się na plecy lub na bok (wykolejają się)

Mosty/domki – w klęku podpartym dzieci tworzą ze swoich ciał domki i mosty. Pozostałe dzieci przechodzą pod (dołem) i  nad (górą).

Stary Niedźwiedź - Jedno z dzieci leży kuca skulone i udaje spiącego niedźwiedzia. Reszta dzieci chodzi w koło "niedźwiedzia".  Niedźwiedź się budzi i "rzuca się" w stronę dzieci. Dzieci uciekają, żeby nie dać się złapać niedźwiedziowi.Dziecko, które zostanie złapane przez niedźwiedzia, zostaje "niedźwiedziem".

 

10’

 

 

 

 

Ćwiczenia relaksacyjne

Prawidłowe oddychanie w pozycji leżącej - uczestnicy zajęć, leżą, trzymając ręce na brzuchu i głęboko oddychają (np. sycząc, dmuchają balonik)

Plażowanie : uczestnicy zajęć leżą na brzuchu, machają nogami ugiętymi w kolanach, klaszczą stopami, przyjmując pozycję, w jakich lubią leniuchować.

Masażyk. Pizza

5`

Pożegnanie

Uczestnicy zajęć leżą na brzuchu, tworzą krąg. Trzymając się za dłonie, dzielą się wrażeniami z zajęć. Na pożegnanie prowadzący wysyła iskierkę.

2`