Karta innowacji

„MATEMATYCZNE ZADANIA Z PSEM”

 

  • Nazwa i adres szkoły: Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. Marii Konopnickiej, 34-642 Dobra 364
  • Nazwa innowacji: „Matematyczne zadania z psem”
  • Imię i nazwisko autora innowacji: mgr Karolina Smoleń 1
  • Imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących innowację: mgr Karolina Smoleń 1, mgr Ewa Czyszczoń
  • Termin realizacji innowacji: rok szkolny 2020/2021, październik – czerwiec
  • Rodzaj innowacji: dydaktyczno – wychowawcza wg. Ewy Ekiert – Grabowskiej
  • Zakres innowacji: zajęcia pozalekcyjne skierowane do wychowanków internatu SOSW odbywające się w godzinach popołudniowych

 

 

  • Opis zasad innowacji:

Zajęcia prowadzone w ramach innowacji pedagogicznej będą zajęciami pozalekcyjnymi prowadzonymi raz w miesiącu. W zajęciach będzie brało udział 5 wychowanków wybieranych losowo.

 

  • Cele ogólne innowacji:

- doskonalenie umiejętności wykonywania działań matematycznych;

- kształtowanie logicznego myślenia;

- doskonalenie znajomości cyfr i liczb oraz kojarzenie ich z zapisem graficznym;

- kształtowanie umiejętności klasyfikowania, orientacji przestrzennej, poczucia rytmu;

- utrwalenie pojęcia zbioru;

- wdrażanie do układania i rozwiązywania prostych zadań;

- kształtowanie intuicji matematycznych czyli uczenie liczenia z przestrzeganiem reguł.

 

  • Założenia innowacji: Projekt „Matematycznych zabaw z psem” został opracowany dla grupy wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, przebywających w internacie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego. Celem prowadzonych zajęć jest rozwijanie umiejętności matematycznych wychowanków, stymulowanie logiki myślenia oraz nauka dostosowania się do zasad współpracy grupowej.

 

  • Przewidywane efekty: udział psa w zajęciach wpłynie korzystnie na zaangażowanie wychowanków, wyzwalając przy tym uczucie empatii oraz odpowiedzialności. Obecność psa da również poczucie komfortu, brak krytycznego oceniania oraz większą pewność siebie w podejmowanych działaniach. Charakter prowadzonych zajęć wpłynie również na integrację wychowanków poprzez pozytywną współpracę oraz wspólne dochodzenie do celu. Wychowankowie będą potrafili dostosować się do zasad panujących na zajęciach, z którymi zostaną wcześniej zapoznani. Wychowankowie utrwalą wiedzę matematyczną, rozwiną motorykę dużą i małą, a także sferę społeczną i emocjonalną.

 

  • Sposoby oceny: ocena innowacji będzie polegała na zebraniu opinii dzieci oraz innych nauczycieli na temat stopnia osiągniętych efektów.

 

  • Ewaluacja: innowacja pedagogiczna będzie podlegała ewaluacji bieżącej oraz odroczonej. Narzędziem ewaluacji będzie obserwacja zaangażowania i zadowolenia wychowanków biorących udział w zajęciach, ich opinia na temat prowadzonych zajęć oraz ocena umiejętności nabytych przez wychowanków w trakcie trwania innowacji dokonana przez nauczycieli prowadzących zajęcia. Miernikiem jakości będą zajęcia otwarte dla dyrekcji placówki oraz innych nauczycieli.