Karta Innowacji

KARTA INNOWACJI

 

  • Nazwa innowacji "Matematyczna przygoda z wykorzystaniem koncepcji Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej"
  • Imię i nazwisko autora innowacji: mgr Dorota Białoń
  • Imię i nazwisko nauczyciela realizującego innowację” mgr Dorota Białoń
  • Termin realizacji innowacji: luty 2019 r. - maj 2019 r.
  • Rodzaj innowacji – metodyczno - organizacyjna
  • Zakres innowacji:  Innowacją objęci zostaną  uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej w ramach zajęć godziny dodatkowej, raz w tygodniu.
  • Opis zasad innowacji

Usłyszałem i zapomniałem.
Zobaczyłem i zapamiętałem.
Zrobiłem i zrozumiałem.
Konfucjusz

 

Cele ogólne innowacji:

Stymulowanie rozwoju aktywności uczniów poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności matematycznych;
 

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie i  rozwijanie  wszystkich zmysłów,
  • dokonywanie  analizy, syntezy, porównywania i klasyfikacji spostrzeganych przedmiotów,
  • rozwijanie inteligencji przedoperacyjnej oraz wspomaganie rozwoju  rozumowania logicznego na poziomie myślenia operacyjnego,
  • rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu,
  • kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi.

 

Założenia:

Metoda ta została opracowana przez Edytę Gruszczyk Kolczyńską. Opracowana została, aby wspomagać i wspierać dziecięce rozumowanie bez podawania gotowych definicji. Ma za zadanie przybliżać trudne zagadnienia matematyczne w zabawie, wspierać umiejętności logicznego myślenia uczniów.

Metoda, którą proponuje pani Edyta Gruszczyk Kolczyńska może być wykorzystana zarówno w przedszkolu tak i w szkole. Dotyczy to szczególnie uczniów, którzy nie osiągneli koniecznej do uczenia się matematyki dojrzałości szkolnej. W/w metoda pozwoli wyrównać braki u wszystkich uczniów, zwłaszcza u osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, którzy:

  • mają problem z myśleniem abstrakcyjnym, czyli operowaniem pojęciami, które odnoszą się do bardziej skomplikowanych zjawisk i przedmiotów,
  • mają słabszą pamięć,
  • zauważają mniej szczegółów i nie są tak spostrzegawcze,
  • z większą trudnością uogólniają zjawiska i wyciągają wnioski,
  • lepiej radzą sobie z myśleniem konkretno-obrazowym, czyli na precyzyjnych przykładach.


        Celem metody jest wspomaganie rozwoju umysłowego uczniów. Efektywność wspomagania rozwoju, a także wyniki edukacji matematycznej zależą od dopasowania treści kształcenia do możliwości intelektualnych uczniów. Dlatego w tej metodzie nie stosuje się tradycyjnego podziału treści kształcenia ze względu na wiek uczniów.

       Opracowanych jest 14 bloków programowych, w których znajdują się treści dobrane tak, aby rozwinąć najważniejsze czynności intelektualne i ukształtować te umiejętności, które są ważne dla dalszej edukacji matematycznej uczniów. Warunkiem mądrego wspomagania rozwoju uczniów jest zachowanie cyklu rozwojowego i dokładne opanowanie treści łatwiejszych przed przejściem do kolejnych. 
   Treści realizowane wg metody Gruszczyk – Kolczyńskiej pomagają w stworzeniu wszystkim uczniom warunków do pełnego rozwoju swych możliwości umysłowych. 

 

Treści programowe zostały opracowane w obszarach dotyczących:

  1. Orientacja przestrzenna.
  2. Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.
  3. Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.
  4. Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.
  5. Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka. 
  6. Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania. Uświadomienie sobie stałej liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują one zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej. Równoliczność. Przybliżanie dzieciom aspektu kardynalnego liczby. Ustawianie po kolei, numerowanie. Przybliżanie dzieciom aspektu porządkowego liczby.
  7. Klasyfikacja.
  8. Długość: kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie 
         dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości.
  9. Mierzenie ilości płynów. Uświadomienie sobie stałej ilości płynów,
          chociaż po przelaniu wydaje się, że jest więcej lub mniej. 
  10. Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia.
  11. Intuicje geometryczne.
  12. Konstruowanie gier przez dzieci. Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.
  13. Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią.
  14. Zapisywanie czynności matematycznych znakami (<;>;=;+; -).

 

     Pracując z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie, dostrzegam bardzo duże trudności w uczeniu się matematyki. Dlatego nauczanie to musi być wzmacniane obserwacją, doświadczeniem i działaniem samych uczniów; należy dostarczać im, możliwie dużo różnorodnych doświadczeń wprowadzających w przestrzeń , czas, wielkość, kształty, pojęcia liczbowe; stosować metody wzmagające aktywność umysłową uczniów; a zabawę należy wplatać w aktualne doświadczenia życiowe uczniów.

     Dostrzegając potrzeby uczniów, postanowiłam wykorzystać metodę Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej do systematycznych działań szkolnych.

     Metoda ta, będzie realizowana jako cykl działań edukacyjnych na zajęciach dodatkowych (na pierwszej lekcji w środy) w ramach podstawy programowej poszerzając ją o treści zawarte w innowacji.

 

Przewidywane efekty:

W wyniku podejmowanych działań edukacyjnych uczeń powinien:

1. dodawać i odejmować liczby w zakresie dziesięciu i więcej ( w zależności od wieku)

2. znać zapis liczebników do 20 i więcej

3. sprawnie rozwiązywać proste zadania matematyczne z użyciem znaków: +, -, =

4. porównywać liczby stosując znaki; <, >, =

5. tworzyć zbiory równoliczne, porównywać  liczebność zbiorów

6. rozpoznawać i nazywać figury geometryczne, tworząc z nich kompozycje płaskie i przestrzenne

7. porównywać wielkość przedmiotów, mierzyć, rozumieć stałość miary

8. rozwiązywać proste zadania z treścią, układać treść do działania

9. klasyfikować przedmioty według różnych cech

11. konstruować proste gry matematyczne i odnosić sukcesy, cieszyć się nimi

 

Sposoby oceny:

Innowacja zostanie oceniona poprzez zebranie opinii uczniów, wychowawcy na temat stopnia osiągniętych efektów.

 

Ewaluacja:

Innowacja będzie podlegała ewaluacji bieżącej, jak i odroczonej. Narzędziem ewaluacji stanie się przede wszystkim obserwacja zachowań uczniów, ich relacja o odczuciach oraz ocena  nabytych umiejętności uczniów przez nauczyciela prowadzącego innowację. Na stronie internetowej szkoły będzie prowadzona zakładka z informacją o realizacji poszczególnych etapów innowacji. Wyniki opracowane w formie sprawozdania przedstawione zostaną Radzie Pedagogicznej. Miernikiem jakości innowacji metodycznej będą zajęcia otwarte dla rodziców.

 

 

 

Prowadząca: Dorota Białoń