Innowacja - opis
Nazwa innowacji/temat |
„Ekologiczny tryb życia i kulinarny recykling” |
Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego |
Anna Bubula, Iwona Zelek |
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację |
Anna Bubula, Iwona Zelek |
Czas trwania innowacji |
II-V 2023 |
rodzaj innowacji pedagogicznej |
udział w zajęciach |
zajęcia edukacyjne objęte innowacją |
metodyczna
|
Klasa I, II, III Szkoły Branżowej I stopnia
|
Zajęcia praktyczne, podstawy żywienia i higieny (klasa II, III BS). |
Opis innowacji pedagogicznej |
|
Uzasadnienie potrzeby innowacji |
Ekologia dotyczy prawie każdego aspektu życia. Bycie EKO, to sposób na życie, który nie tylko go ułatwi ale w znaczący sposób odmieni. Jednym z kluczowych aspektów bycia EKO jest nie marnowanie żywności oraz wykorzystywanie jej w maksymalnych ilościach oraz oszczędzanie mediów w szczególnie wody. Bycie EKO to nie tylko sposób na życie, ale także działania mające znaczenie dla kolejnych pokoleń oraz ich życia i zdrowia. Ludzkość zabrnęła w miejsce, w którym katastrofa klimatyczna jest realnym, towarzyszącym zagrożeniem. Stawianie na eko produkty, biodegradowalne opakowania i recykling ma wpływ na decyzje korporacji, na których spoczywa największa odpowiedzialność. Na byciu eko nie tracisz, możesz nawet zyskać, a przy okazji pomóc przyszłym pokoleniom. Problem marnowania żywności oraz złe nawyki związane z oszczędnością mediów jest również zauważalny w naszym Ośrodku. Można to zaobserwować podczas zajęć w ramach kształcenia praktycznego, przerw a także na wycieczkach szkolnych.
|
Cele innowacji pedagogicznej:
|
- kształtowanie właściwych nawyków i zachowań ekologicznych młodzieży oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności
|
Na czym polega nowatorstwo innowacji? |
Pomysł na innowację pedagogiczną jest odpowiedzią na narastający, globalny problem klimatyczny i żywieniowy związany z marnowaniem żywności i mediów. Katastrofa klimatyczna jest realnym, towarzyszącym zagrożeniem. W wielu miejscach na świecie zaczyna brakować podstawowych surowców, topnienie lodowców zagraża zniknięciu pod wodą nisko położonym państwom, a wciąż wzrastająca średnia temperatura w ciągu roku powoduje nieodwracalne zmiany w poszczególnych ekosystemach i całym środowisku. Bardzo ważne jest kształtowanie stosownych nawyków opartych na przekonaniu, że w przyrodzie nic nie ginie i wszystko czemuś służy. Odpowiednia świadomość ekologiczna i ukształtowana hierarchia wartości prowadzi bowiem do osiągnięcia wyznaczonego celu. W gospodarce odpadami podstawowe znaczenie mają motywacje zdrowotne i ekonomiczne. Niewłaściwe zbieranie, gromadzenie, magazynowanie i składowanie odpadów może stworzyć duże zagrożenie zdrowotne i epidemiologiczne. Metodą ograniczającą ilość odpadów jest recykling. Jego podstawowym zadaniem jest maksymalizacja ponownego wykorzystania tych samych materiałów, z uwzględnieniem redukcji nakładów na ich przetworzenie. Proces recyklingu przebiega na dwóch obszarach: produkowania dóbr oraz późniejszego powstawania z nich odpadów. Wprowadzenie innowacji to także wyście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w obecnych podstawach programowych dla uczniów kształcących się w zawodach branży hotelarsko - gastronomiczno – turystycznej.
|
Spodziewane efekty |
Innowacja będzie podlegała ewaluacji bieżącej i rocznej. Narzędziem ewaluacji będzie przede wszystkim obserwacja zachowań uczniów, ocena wypowiedzi, prac w grupach, krótka ankieta oraz:
|
Opis innowacji |
Harmonogram działań
|
Sposoby ewaluacji |
Ewaluacja wdrażanej innowacji pedagogicznej będzie realizowana na przełomie kwietnia/maja. Na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy i postępów uczniów podczas zajęć. W celu uzyskania informacji zwrotnej zostanie przeprowadzona ankieta dotycząca wiedzy na temat możliwości działań proekologicznych w gastronomii a także korzyści wynikających z podejmowania działań ograniczających marnowanie żywności. Analiza wyników ankiety pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pozwolą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
|
Finansowanie |
Pomoce dydaktyczne- we własnym zakresie. |
27.01.2023r. Podpis: