Innowacja - opis


Nazwa innowacji/temat

„Ekologiczny tryb życia i kulinarny recykling”

Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego

 Anna Bubula, Iwona Zelek

Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację

Anna Bubula, Iwona Zelek

Czas trwania innowacji

II-V 2023

 

rodzaj innowacji pedagogicznej

udział w zajęciach 

zajęcia edukacyjne objęte innowacją

metodyczna

 

Klasa I, II, III Szkoły Branżowej I stopnia

 

Zajęcia praktyczne, podstawy żywienia i higieny (klasa II, III BS).  

 

Opis innowacji pedagogicznej

Uzasadnienie potrzeby innowacji

Ekologia dotyczy prawie każdego aspektu życia. Bycie EKO, to sposób na życie, który nie tylko go ułatwi ale w znaczący sposób odmieni. Jednym z kluczowych aspektów bycia EKO jest nie marnowanie żywności oraz wykorzystywanie jej w maksymalnych ilościach oraz oszczędzanie mediów w szczególnie wody.

Bycie EKO to nie tylko sposób na życie, ale także działania mające znaczenie dla kolejnych pokoleń oraz ich życia i zdrowia. Ludzkość zabrnęła w miejsce, w którym katastrofa klimatyczna jest realnym, towarzyszącym zagrożeniem. Stawianie na eko produkty, biodegradowalne opakowania i recykling ma wpływ na decyzje korporacji, na których spoczywa największa odpowiedzialność. Na byciu eko nie tracisz, możesz nawet zyskać, a przy okazji pomóc przyszłym pokoleniom.

Problem  marnowania żywności oraz złe nawyki związane z oszczędnością mediów jest również zauważalny w naszym Ośrodku. Można to  zaobserwować podczas zajęć w ramach kształcenia praktycznego, przerw a także na wycieczkach szkolnych.

 

 

Cele innowacji pedagogicznej:

 

- kształtowanie właściwych nawyków i zachowań ekologicznych młodzieży oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności

  • zwiększenie świadomości młodzieży na temat globalnego problemu marnowania żywności i wody,
  • poszerzenie wiedzy na temat zagrożeń dla środowiska globalnego, wynikających z działalności człowieka,
  • zachęcanie do zmiany trybu życia na aktywny i ekologiczny oraz nawyków żywieniowych,
  • zachęcenie społeczności szkolnej do  tzw. kuchennego recyklingu,
  • zachęcanie uczniów do oszczędzania mediów,
  • kształtowanie u uczniów zachowań ekologicznych oraz umiejętności segregowania śmieci,
  • zmiana sposobu myślenia oraz zwiększenie efektywności gospodarowania surowcami podczas gotowania zarówno w szkole jak i we własnych gospodarstwach domowych,
  • kształtowanie nawyków maksymalnego wykorzystania surowców, tak aby nie powstawały odpady,
  • poszerzenie wiedzy na temat proekologicznych rozwiązań w gastronomii,
  • zwiększenie świadomości młodzieży na temat korzyści wynikających ze zmian nawyków m.in. przy planowaniu jadłospisów i przechowywaniu żywności oraz oszczędności mediów, segregacji śmieci, itp.

Na czym polega nowatorstwo innowacji?

Pomysł na innowację pedagogiczną jest odpowiedzią na narastający, globalny problem klimatyczny i żywieniowy związany z marnowaniem żywności i mediów.  Katastrofa klimatyczna jest realnym, towarzyszącym zagrożeniem. W wielu miejscach na świecie zaczyna brakować podstawowych surowców, topnienie lodowców zagraża zniknięciu pod wodą nisko położonym państwom, a wciąż wzrastająca średnia temperatura w ciągu roku powoduje nieodwracalne zmiany w poszczególnych ekosystemach i całym środowisku. Bardzo ważne jest kształtowanie stosownych nawyków opartych na przekonaniu, że w przyrodzie nic nie ginie i wszystko czemuś służy. Odpowiednia świadomość ekologiczna                      i ukształtowana hierarchia wartości prowadzi bowiem do osiągnięcia wyznaczonego celu. W gospodarce odpadami podstawowe znaczenie mają motywacje zdrowotne i ekonomiczne. Niewłaściwe zbieranie, gromadzenie, magazynowanie i składowanie odpadów może stworzyć duże zagrożenie zdrowotne i epidemiologiczne. Metodą ograniczającą ilość odpadów jest recykling. Jego podstawowym zadaniem jest maksymalizacja ponownego wykorzystania tych samych materiałów,                                z uwzględnieniem redukcji nakładów na ich przetworzenie. Proces recyklingu przebiega na dwóch obszarach: produkowania dóbr oraz późniejszego powstawania z nich odpadów. 

Wprowadzenie innowacji to także wyście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w obecnych podstawach programowych dla uczniów kształcących się       w zawodach branży hotelarsko - gastronomiczno – turystycznej.

 

 

Spodziewane efekty

Innowacja będzie podlegała ewaluacji bieżącej i rocznej. Narzędziem ewaluacji będzie przede wszystkim obserwacja zachowań uczniów, ocena wypowiedzi, prac w grupach, krótka ankieta oraz:

  • zaangażowanie młodzieży w działania ekologiczne,
  • ukierunkowanie na racjonalne planowanie posiłków oraz przemyślane zakupy surowców,
  • wypracowanie właściwych nawyków racjonalnego gospodarowania zasobami,
  • oszczędność surowców podczas sporządzania potraw i napojów oraz wody, prądu i gazu,
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród uczniów, rodziców i społeczności lokalnej.

 

Opis innowacji

Harmonogram działań

  1. Opracowanie prezentacji multimedialnej „Ekologia w gastronomii” – konkurs międzyklasowy,
  2. Opracowanie przez chętnych uczniów ulotki zachęcającej do ekologicznego trybu życia z wykorzystaniem haseł proekologicznych. Rozpowszechnianie ulotek wśród społeczności szkolnej i rodziców.
  3. Organizacja konkursu w klasach branżowych „Eko-potrawa”.
  4. Organizacja wyjścia do oczyszczalni ścieków w gminie Dobra.
  5. Organizacja „Dni EKO” – dzień soku, zdrowej przekąski bez odpadów, itp.
  6. Organizacja warsztatów dla społeczności szkolnej pod hasłem „Kuchenny recykling”
  7. Konkurs świąteczno-ekologiczny „Na święta gotuję i niczego nie marnuję” – jak przygotować święta aby nie marnować surowców, mediów oraz nie produkować nadmiaru śmieci i odpadów.
  8. Segregacja śmieci – czy na pewno potrafię? Konkurs multimedialny.
  9. Podsumowanie innowacji – maj 2023 r.

Sposoby ewaluacji

  Ewaluacja wdrażanej innowacji pedagogicznej będzie realizowana na przełomie kwietnia/maja. Na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy i postępów uczniów podczas zajęć.

W celu uzyskania informacji zwrotnej zostanie przeprowadzona ankieta dotycząca wiedzy na temat możliwości działań proekologicznych w gastronomii a także korzyści wynikających z podejmowania działań ograniczających marnowanie żywności. Analiza wyników ankiety pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pozwolą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane                w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

Finansowanie

Pomoce dydaktyczne- we własnym zakresie.

 

27.01.2023r.                                                                                    Podpis: